// ۰۸ فروردين ۰۲ ، ۰۶:۱۸
مسجد جامع افین" شاهکار معماری سلجوقیان درشرق ایران+ تصاویر

اگر به استان خراسان جنوبی وشهر زیرکوه سفر کنید حیف است مسجد جامع افین یادگاری برجای مانده از دوره سلجوقیه، علاوه بر روحانیت معنوی دارای زیبایی بی‌نظیر همچون نگینی در بین آثار تاریخی، مذهبی شهرستان زیرکوه و میزبان گردشگران ایران را نبینید.



به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان،
روستای هدف گردشگری افین شهرستان زیرکوه یکی از روستاهایی است که در دل خود بناهای تاریخی و جاذبه‌های زیبای طبیعی را جای داده است.


این روستا با فاصله 40 کیلومتری از مرکز شهرستان زیرکوه به جهت دارا بودن جاذبه‌های زیبای تاریخی و گردشگری از جمله مسجد جامع، قلعه، بافت تاریخی، کاروانسرا، آسیاب‌های آبی، برج‌ها و همچنین برخورداری از طبیعتی جذاب و باغزارهای بزرگ زرشک یکی از بهترین مناطق گردشگری شهرستان زیرکوه است و به همین لحاظ به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شده است.

در میان آثار بی نظیر تاریخی و طبیعی روستای افین،مسجد جامع تاریخی این روستا چون نگینی می درخشد و چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

مسجد جامع افین یادگاری برجای مانده از دوره سلجوقیه، علاوه بر روحانیت معنوی، دارای زیبایی بی‌نظیر است و همچون نگینی در بین آثار تاریخی ،مذهبی شهرستان زیرکوه می درخشد.

مسجد جامع افین که در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده است، بنای ماندگار با طراحی و معماری بسیار زیبا یادگار دوران سلجوقی است بنای فعلی مسجد به صورت خرابه‌ای درآمده که دیواره‌ها به همراه گلدسته‌های اطراف ایوان باقی مانده است و هر آن چه مانده گویای معماری دوره سلجوقی می‌باشد که در دوره‌های بعدی الحاقاتی به آن افزوده یا بخش‌هایی از آن مرمت و بازسازی شده است.

مسجد جامع افین همانند مسجد جامع قاینات دارای یک ایوان اصلی و بزرگ در وسط و دو شبستان در اطراف ایوان است، طول گلدسته‌ها 15 متر است که در حال حاضر 12 متر آن باقی مانده است و از میان گلدسته‌ها راهرو پله‌ای شکلی وجود دارد که می‌توان به طبقات بالایی مسجد رفت.

نمازخانه و محل عبادت خواهران و برادران جدا از هم بوده و تعداد 15 رواق در اطراف صحن قرار داشته است.منبر این مسجد ساخته شده از سنگ و گل است و بر روی آن گچ‌کاری و همچنین آیات قرآنی نقش بسته است.

مسجد جامع افین در بخش میانی و در قسمت میانی روستا واقع شده است و به عنوان یک جاذبه بی نظیر تاریخی می تواند میزبان علاقه مندان به تاریخ و تمدن ایران زمین باشد.

از دیگر آثار تاریخی و فرهنگی افین می توان،مزار چهار گنبد،آسیاب آبی قلعه کوه،قلعه تاریخی ،حسینیه روستا، آب انبارهای مختلف، برج های نگهبانی و... را نام برد که باعث شده است تا افین در استان خراسان جنوبی جزو یکی از 36 روستای هدف گردشگری کشور واقع شود.