// ۰۳ فروردين ۰۲ ، ۱۱:۴۳
بیشترین بازدید از موزه‌های باغ اکبریه بیرجند انجام شد

 معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: بیشترین بازدید از موزه‌های استان طی روزهای اخیر مربوط به موزه باستان‌شناسی و موزه مردم‌شناسی در باغ و عمارت اکبریه بیرجند بوده است.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، وحید به‌فرنژاد روز پنجشنبه در گفت و گویی افزود: طبق آخرین آمار از ۲۵ اسفند سال گذشته تا پایان روز اول فروردین ماه بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ نفر از موزه‌های تحت مدیریت میراث فرهنگی استان بازدید کردند که از این تعداد هزار و ۹۲۸ نفر در موزه‌های باغ اکبریه که اثر ثبت جهانی است، حضور یافتند.

وی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی ۱۰ موزه تحت مدیریت میراث فرهنگی قرار دارد گفت: از این تعداد سه موزه در بیرجند، سه موزه در قاین و در شهرهای فردوس، سرایان، بشرویه و سرایان نیز هر کدام یک موزه قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی تصریح کرد: قدیمی‌ترین اشیای تاریخی موجود در موزه‌های استان مربوط به پنج هزار سال پیش است که در موزه باستان‌شناسی بیرجند نگهداری می‌شود.

وی گفت: علاوه بر موزه‌های تحت مدیریت میراث فرهنگی، موزه وقف وابسته به اداره کل اوقاف و امور خیریه و موزه گنجینه تنوع زیستی وابسته به اداره کل حفاظت محیط زیست نیز در این استان فعال است.

به‌فرنژاد با اشاره به موزه‌های واقع شده در باغ اکبریه بیرجند افزود: در این باغ و عمارت موزه‌هایی مانند موزه مردم‌شناسی قرار دارد که مورد استقبال بسیاری از گردشگران و مسافران نوروزی قرار گرفته است.

وی گفت: موزه لباس و منسوجات طبیعی نیز در یکی از خانه‌های تاریخی شهر بیرجند به نام خانه پردلی واقع شده است که معماری منحصر به‌فرد دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی افزود: این موزه از ساعت ۹ تا ۱۹ باز است و از ۲۷ اسفند ماه تا اول فروردین بیش از ۲۳۰ نفر از موزه لباس و منسوجات سنتی خراسان جنوبی بازدید کردند.

وی اظهار داشت: علاوه بر موزه‌ها که محل خوبی برای حضور گردشگران و مسافران نوروزی است، خراسان جنوبی هزار و یک اثر تاریخی و گردشگری ثبت ملی دارد که از این تعداد پنج اثر ثبت جهانی شده است.

به‌فرنژاد گفت: باغ اکبریه، قنات بلده فردوس، بیابان لوت، روستای (توبافی) خراشاد و ژئوپارک طبس در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده و قلاع و آسبادهای استان نیز در مسیر ثبت جهانی قرار دارد.

وی خانه‌های تاریخی را از دیگر آثار تاریخی جذاب خراسان جنوبی ذکر کرد و افزود: خانه مستوفی و عمارت کیان‌زاده در بشرویه، خانه سلطانی در قاین، خانه سالاری در نهبندان، خانه افراشته در منطقه تون فردوس و خانه پردلی و فروتنی در بیرجند از جمله خانه‌های زیبای تاریخی بوده که نوروز امکان بازدید آنها فراهم است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: قدمت بیشتر این خانه‌های تاریخی مربوط به اواخر دوران زندیه و قاجار است البته در برخی از مناطق چون خور خانه‌هایی وجود دارد که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد.