بازی های بومی محلی روستای گستج ، برند گردشگری فردوس

بیش از یک دهه است که جشنواره بازی های بومی محلی در روستای گستج شهرستان فردوس به همت مردم، دهیاری و شورای اسلامی روستا برگزار می‌شود و در سال های اخیر توانسته است علاوه بر شهرهای اطراف توجه گردشگران سایر نقاط ایران را به خود جلب کند.


  گزارشی از اعظم جمالی 


رئیس شورای اسلامی این روستا در گفت وگویی با خبرنگار بازتاب خراسان اظهار داشت: ۱۴ بازی از ۲۴ بازی محلی این روستا در ١١ سال گذشته احیا شده است که هر ساله از دوم تا پنجم فروردین ماه برگزار می‌شود که امسال بدلیل ماه مبارک رمضان و تحرک زیاد بازی‌ها در روز دوم فروردین برگزار می شود.
مرتضی محمدزاده گفت: این بازی از گذشته بین آقایان و بانوان در ایام عید برگزار می شده که بر پایه هوش و سرعت عمل است و به وسیله خاصی نیاز ندارد و فقط بازی" گوک بلند" به توپ پارچه ای که "گوک" خوانده می شود نیاز دارد.
وی افزود: بازی ها بعد از پرس و جو از بزرگان روستا و تحت نظارت و با شرکت آنان اجرا می شود.
محمدزاده هدف اصلی این جشنواره را شادی و نشاط مردم عنوان کرد و افزود: انتقال آداب و رسوم گذشتگان به نسل‌های بعدی هدف دیگر ماست که خوشبختانه تاکنون به این اهداف دست یافته ایم و این سه روز شاهد هستیم که مردم از گوشی ها فاصله گرفته و در یک فضای با نشاط و مفرح همگانی از نوجوانان تا افراد مسن توانمند شرکت می کنند و تا روزها بعد شاهد اجرای همین بازی ها در بین کودکان هستیم.
وی با اشاره به دستاوردهای گردشگری و اجتماعی این جشنواره گفت: به زودی تیم بازیهای بومی محلی شکل خواهد گرفت و توقع داریم با حمایت استان و شهرستان زمینه حضور در جشنواره های ملی و بین المللی برای این تیم فراهم شود تا با اشاعه آن در سایر نقاط کشور گام های های موثری در سلامت و نشاط جامعه برداشته شود و همچنین ظرفیت های استانی و شهرستانی نیز در جشنواره های کشوری دیده شود.
رئیس شورای اسلامی روستای گستج از همه مخاطبان برای حضور در جشنواره در روز دوم فروردین ساعت یک عصر در روستای گستج دعوت کرد.
بخشدار اسلامیه نیز با دعوت برای حضور در این جشنواره گفت: در کنار این جشنواره سعی شده علاوه بر اجرای بازی های بومی محلی، آداب و رسوم، سبک زندگی و معیشت مردم نیز به نمایش گذاشته شود.
نبی الله طاهری افزود: پارکینگی در ورودی روستا در نظر گرفته شده که میهمانان با ورود به روستا و قدم زدن در بافت سنتی آن با بوی سپند، نان تازه و چای آتشی به سمت عیدگاه مشایعت شوند و اهالی روستا با لباس سنتی در این مسیر غذاهای سنتی، محصولات و صنایع دستی خود را عرضه خواهند کرد.
وی با اشاره به برگزاری مراسم هایی در روستاهای بیدسکان، انارستانک، فتح آباد و مهران کوشک گفت: در این مراسم از مسئولان استانی نیز دعوت شده که با توجه به حجم فشرده مراسم ها در استان امیدواریم شاهد حضور ایشان باشیم.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فردوس نیز با دعوت برای حضور در این جشنواره گفت: تعدادی از بازی ها در حال بررسی و کارشناسی است تا به صورت مجزا به عنوان میراث معنوی ثبت شود.
کاظم شبنم زاده افزود: این جشنواره جزء حرکت های خوبی است که در روستاها صورت گرفته و ما نیز در کنار برگزار کنندگان آن هستیم.
به گفته کارشناسان این جشنواره می تواند در کنار دیگر ظرفیت‌های روستا و منطقه بعنوان یک برند در اوج گردشگری ایران بدرخشد که امیدواریم حمایت مسولین از این حرکت مردمی زیبا زمینه آن را فراهم کند.