خانه تکانی مصرف آب در خراسان‌شمالی را ۱۰ درصد افزایش داد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: مصرف آب از اسفندماه سالجاری با آغاز خانه‌تکانی‌های سال نو در استان نسبت به مدت زمان مشابه ماه‌های قبل ۱۰ درصد افزایش یافته است.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، رضا نعیمی روز دوشنبه اظهار داشت: هر ساله در ایام پایانی سال شاهد افزایش مصرف بیش از ۱۰ درصد آب شرب هستیم که این امر موجب می شود در برخی از نقاط مشترکین با افت فشار و یا قطعی آب مواجه شوند.

وی افزود: در اسفند ماه جاری بیش از ۹ میلیون و ۸۶۰ متر مکعب آب شرب توسط مشترکین مصرف شد در حالی که در ماه های قبل این عدد بین پنج تا هشت میلیون متر مکعب در نوسان بوده است.

نعیمی یادآور شد: همه ساله با نزدیک شدن به ایام پایانی سال، آیین خانه تکانی آغاز می شود و شهروندان شروع به نظافت و شستشوی فرش ها، منازل و حیاط می کنند اما در این میان افرادی هستند که برای نظافت ساعت ها شیر آب را باز گذاشته و باعث هدر رفت مقدار بسیار زیادی از آب شرب می شوند که این امر که با توجه به حجم بالای شستشوها در سطح شهرها و روستاها، باعث پایین آمدن سطح ذخیره آب شرب در مخازن شده و افت فشار آب می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی با تاکید بر همراهی شهروندان در مدیریت مصرف آب گفت: برای جلوگیری از هر گونه افت فشار و یا قطعی آب، همزمان با پیک مصرف در ایام خانه تکانی انتظار داریم تا شهروندان و روستانشینان در حد امکان از شستشوهای غیرضروری پرهیز کنند.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان شستشوی فرش ها و پتوها را باید به مراکز قالیشویی بسپارند و برای شستشو های ضروری برنامه ریزی و زمانبندی مناسب داشته باشند به گونه ای که تمام شستشوها را به روزهای آخر سال موکول نکنند زیرا که منابع تولید آب و مخازن ذخیره جوابگوی مصارف هم استانی ها نخواهد بود.

شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی بیش از ۲۰۰ هزار مشترک آب در شهرها، ۱۲۱ هزار مشترک آب در روستاها و ۶۰ هزار مشترک فاضلاب دارد.

این استان شمالشرق ایران دارای یک میلیون نفر جمعیت است که ۴۴ درصد آن ها در روستاها زندگی می کنند