روز فرهنگ عمومی شهرستان بیرجند تعیین شد

۱۴ آبان «روز علم و ایمان» برگرفته از تعبیر رهبر معظم انقلاب درباره بیرجند با تصویب شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی به نام روز فرهنگ عمومی شهرستان بیرجند تعیین شد.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، اعضای شورای فرهنگ عمومی استان در پنجاه و هفتمین جلسه این شورا که با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند برگزار شد، با نامگذاری ۱۴ آبان «روز علم و ایمان» به نام روز فرهنگ عمومی شهرستان بیرجند موافقت کردند.

رهبر انقلاب اسلامی ۱۴ آبان ۱۳۹۷ در دیدار دست‌اندرکاران کنگره‌ شهدای استان خراسان جنوبی فرمودند: «بنده با بیرجند و آن استان مؤمن‌خیز و عالِم‌خیز از قدیم آشنا هستم؛ استان خراسان جنوبی این‌جور بوده؛ هم مردم مؤمنی در آن استان بوده‌اند - چه در خود بیرجند، چه در قاین و چه در بقیه‌ شهرهای استان - هم علمای برجسته‌ای و بزرگی در این استان بوده‌اند».

بنا به این گزارش در این نشست که با دستور کار بررسی طرح حمایتی فرهنگی معیشتی «مردم شایسته خدمت»، طرح توسعه گردشگری تعالی بخش و پیشنهادات روز فرهنگ شهرستان بیرجند برگزار شد، طرح «مردم شایسته خدمت» که در جلسه قبل شورای فرهنگ عمومی به بحث و مشورت گذاشته شده بود نیز با حداکثر آرا به تصویب رسید.

در ادامه این جلسه، روز فرهنگ عمومی شهرستان‌های خراسان جنوبی نیز به تصویب رسید و پنجم اردیبهشت سالروز شکست مفتضحانه حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس به عنوان روز فرهنگ عمومی این شهرستان، ۲۲ آذر به دلیل قیام و راهپیمایی مردم قاینات علیه رژیم ستم‌شاهی و تقدیم پنج شهید، روز فرهنگ عمومی این شهرستان و ۲۶ دی سالروز ورود و تشییع پیکر شهدای عملیات کربلای ۴ و ۵ در شهرستان ایثار و شهادت، روز فرهنگ عمومی سربیشه تعیین شد.

۱۳ شهریور سالروز ورود مقام معظم رهبری به فردوس در واقعه زلزله ۱۳۴۷، هفتم شهریور سالروز ورود رهبر انقلاب به شهرستان نهبندان، ۱۰ خرداد روز تاسیس اولین مسجد در سرایان که از نظر قدمت به دوره صفویه بر می‌گردد و ۱۹ اردیبهشت انتصاب مرحوم آیت الله فقیه روز فرهنگ عمومی شهرستان زیرکوه مشخص شد.

همچنین برای شهرستان بشرویه ۲۹ آبان روز وفات ملاعبدالله بشروی (مفاخر)، عالم برجسته و دانشمند فقیه معروف به فاضل تونی و شهرستان خوسف ۲۸ آبان روز وفات ابن حسام خوسفی (مفاخر) به عنوان روز فرهنگ عمومی نامگذاری شد.