کاشت ۱۵۰ هزار اصله نهال در مناطق عشایری خراسان‌شمالی آغاز شد

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: کاشت ۱۵۰ هزار اصله انواع نهال جنگلی و سازگار با آب و هوای منطقه در مناطق عشایری استان آغاز شد.

رضا روشن ضمیر روز شنبه اظهار کرد: برنامه ریزی شده است که خانواده‌های عشایری این استان در مدت پنج سال آینده ۱۵۰ هزار اصله انواع نهال های جنگلی در عرصه های منابع طبیعی این استان کشت کنند.

وی تصریح کرد: زرشک، فندق و بادام وحشی از جمله گونه های جنگلی است که در اراضی و مراتع این استان کشت می شود.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی تصریح کرد: ۳۰ هزار نفر عشایر استان در قالب پنج هزار و ۳۵۰ خانوار در مناطق عشایری این استان سکونت دارند که برنامه ریزی شده به ازای هر یک نفر جمعیت عشایری یک اصله درخت در عرصه های منابع طبیعی این خطه کشت شود.

وی افزود: "هر عشایر یک نهال" شعار خانوارهای عشایری این استان در سال جاری است و تلاش می کنیم تا این مهم به فرهنگی پایدار تبدیل شود.

روشن ضمیر افزود: خانوارهای عشایری از عرصه های منابع طبیعی بهره بردار هستند که باید برای احیای مراتع و سایر عرصه های منابع طبیعی خود نیز مشارکت کنند.

وی تصریح کرد: خانواده‌های عشایری بعد از کاشت نهال در نگهداری آن نیز دقت لازم را داشته باشند.

سهم خراسان شمالی سالانه کاشت چهار میلیون اصله نهال در قالب طرح ملی "کاشت یک میلیارد درخت" است که با همکاری سازمان‌ها، تشکل‌های مردمی و صنایع آغاز شده است که بخشی از این پویش بر عهده عشایر است.

عشایر خراسان شمالی‌ ۷۰۰ هزار واحد دامی در اختیار دارند و ۹۰ درصد درآمد آنان وابسته به دام است و مابقی از از محل تولید صنایع دستی، جمع آوری گیاهان دارویی و زراعت و باغداری تامین می شود.

عشایر این استان در فصل بهار دام های خود را از مناطق قشلاقی استان گلستان به سمت مناطق ییلاقی دامنه کوه های شاه جهان، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ اسفراین و بجنورد کوچ می دهند.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

خراسان شمالی ذخیره گاه ژنتیک انواع گیاهان و درختان جنگلی است و ۲۵ هزار هکتار از جنگل های هیرکانی در این استان قرار دارد و ۳۵۰ گونه گیاه دارویی، معطر و ادویه ای در این استان شناسایی شده است که بیشتر این گونه ها قابلیت صنعتی شدن دارند