کلاهبرداری ۲۹ میلیون تومانی با ارسال پیامک جعلی

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی از کلاهبرداری ۲۹ میلیون تومانی با ارسال پیامک جعلی به شهروندان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ،سرهنگ الوانی گفت: فردی به پلیس فتا مراجعه و با ارائه شکوائیه اعلام داشت کلاهبرداری ۲۹ میلیون تومانی با ارسال پیامک جعلی مدتی قبل از یک شماره تلفن ناشناس برای اینجانب پیامکی با این مضمون که از شما در قوه قضاییه شکایت شده است (سامانه ابلاغ الکترونیکی قوه قضاییه (سامانه ثنا)) و برای مشاهده شکواییه بر روی لینک موجود در پیامک کلید کنید، ارسال شد که با ورود به این لینک از من خواسته شد برای مشاهده شکواییه مبلغی واریز کنم و پس از وارد‌کردن اطلاعات حساب‌بانکی، متوجه برداشت مبلغ ۲۹ میلیون تومان از حساب بانکی خود شدم.

وی افزود: برای رسیدگی به شکایت این شهروند و با اقدامات تخصصی و فنی انجام شده توسط کارشناسان پلیس فتا، فرد کلاهبردار که در خارج از استان زندگی می‌کرد، شناسایی و پرونده برای سیر مراحل قضایی به دادسرا ارسال که با هماهنگی مقام قضایی، پول به حساب شهروند خسارت دیده نیز برگشت داده شد.

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی هشدار داد کاربران از هرگونه کنجکاوی در فضای مجازی و کلیک برروی لینک موجود در پیامک‌های ارسالی از سوی مجرمین سایبری خودداری و در خصوص پیامک سامانه ثنا به این نکات توجه کنند که پیامک اصلی سامانه ثنا فاقد لینک می‌باشد، همچنین این پیامک از سرشماره شخصی برای افراد ارسال نمی‌شود و برای مشاهده آن نیاز به واریز وجه نیست.

ابلاغ الکترونیک برای کسانی ارسال می‌شود که در سامانه ثنا ثبت‌نام کرده باشند و در صورت دریافت پیامک سامانه ثنا که حاوی لینک پرداخت می‌باشد، کاربران به‌هیچ‌عنوان بر روی لینک کلیک نکنند بلکه با مراجعه به سایت رسمی مربوطه (eblagh.adliran.ir)، نسبت به بررسی صحت پیامک دریافتی اقدام کنند.

سرهنگ الوانی گفت: سایت پلیس فتا به آدرس الکترونیکی www.cyberpolice.ir آماده دریافت گزارش‌های مردمی بوده و کاربران گرامی می‌توانند آخرین اخبار، حوادث و رویداد‌های سایبری را از این سایت دریافت کنند.

همچنین شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ مربوط به مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شهروندان در سراسر کشور است.