برگزاری جلسه کمیته اسکان شهرستان طبس / مرمت بافت تاریخی روستای نایبند

جلسه کمیته اسکان ، نظارت و آمار ستاد اجرائی خدمات سفر شهرستان طبس به ریاست مهندس اکبرزاده معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه و با حضور اعضای کمیته برگزار گردید.

آقای اکبرزاده به ظرفیت های بالای گردشگری شهرستان و استقبال خوب مسافران و گردشگران از ظرفیت های گردشگری شهرستان اشاره کرد و بر آمادگی کامل همه دستگاهها و آماده سازی ظرفیت های اسکان تاکید کرد.

اکبرزاده گفت:دستگاههای اجرایی ظرفیت های اسکان خود را با قید فوریت و به صورت دقیق با معرفی یک نفر رابط در دستری به دبیرخانه ستاد معرفی نمایند.همچنین موضوع مهم دیگر آمار ستاد است که اولا توسط رئیس ستاد اطلاع رسانی خواهد شد و سایر دستگاهها از ارائه آمار بصورت انفرادی پرهیز نمایند.
محمد عرب رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس و دبیر ستاد اجرائی خدمات سفر گفت : امسال مسئولیت کمیته اسکان ، نظارت و آمار بر عهده میراث فرهنگی می باشد و موضوع مهم ارائه و ثبت دقیق آمار واقعی و مستند که در سامانه سامانه جامع نظارت ، آمار و اطلاعات تاسیسات گردشگری (جانا) ثبت شده باشد.

به گفته وی : برابر ابلاغ ستاد مرکزی خدمات سفر برای تعدادی از دستگاههای عضو ستاد کاربری ایجاد شده و خود دستگاه می بایست نسبت به ثبت آمار قبل از ساعت 9 صبح روز بعد اقدام نمایند و تعدادی از دستگاهها و اعضای کمیته که دسترسی ندارند ، باید آمار را برای دبیرخانه ستاد ارسال تا توسط همکاران ما در دبیرخانه ستاد ثبت شود.
اعضای کمیته اسکان ، نظارت و آمار ستاد اجرائی خدمات سفر شهرستان طبس در ادامه به بیان دیدگاهها ، نقطه نظرات ، مشکلات سنوات قبل و برنامه های خود پرداختند و ظرفیت های پیش بینی شده برای اسکان مسافران نوروزی به تفکیک اعضا مشخص گردید.

به گفته عرب: آمادگی کامل تاسیسات گردشگری شهرستان اعم از هتل ، اقامتگاه بوم گردی و سنتی با ظرفیت 1679 نفر در شبانه روز ، ظرفیت سوئیت های آستان مبارک حسین بن موسی الکاظم علیه السلام با 1500 نفر در شبانه روز ، آماده سازی 53 مدرسه ، هیئت های مذهبی ، دانشگاهها ، مهمانسراهای ادارات و ... مجموعاً ظرفیت اسکان قابل توجه ای را در شهرستان ایجاد نموده ولی با توجه به پیش بینی ها کافی نخواهد بود. همچنین پیش بینی اسکان موقت برای نصب 5000 چادر و اسکان اضطراری در سالن های ورزشی صورت پذیرفته است.


در پایان این جلسه بر ساماندهی خانه های استیجاری غیر مجاز و فاقد پروانه تاکید شد و مقرر شد متقاضیان از طریق میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان برای اخذ پروانه اقدام نمایند.

بافت تاریخی روستای نایبند طبس مرمت می شود

کوچه‌های پیچ‌درپیچ روستای نایبند در کنار معماری چند طبقه‌ای بناها و باغ‌ها و نخلستان‌هایی که آن را در بر گرفته، چشم‌انداز خارق‌العاده‌ای در دل کویر ایجاد کرده است؛ به‌خصوص که بسیاری از کوچه‌ها یا همان ساباط‌ها سرپوشیده هستند و نه‌ تنها اهالی را از گرمای سوزان هوا در امان نگه می‌دارند؛ بلکه به ‌لطف سکوهایی که در آن‌ها تعبیه شده، به محلی برای دورهمی اهالی روستا تبدیل شده‌اند.

محمد عرب رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس ضمن بیان این مطلب از شروع مرمت یک فصل دیگر از بافت تاریخی روستای نایبند خبر داد و گفت : در این مرحله با توجه با آسیب جدی بافت ، بام سازی پشت بام قسمتی از بافت روستا شامل : سبک سازی و اجرای اندود کاهگل به مساحت حدود 2000 مترمربع با اعتباری بالغ بر 2500 میلیون ریال از محل اعتبارات سفر ریاست محترم جمهور انجام خواهد گردید.


به گفته وی : انعقاد قرارداد با پیمانکار بومی منطقه در حال انجام است و عملیات اجرایی پروژه بزودی و حداکثر بعد از تعیلات عید نوروز آغاز خواهد شد.


عرب افزود: روستای نایبند، ساختاری ارگانیک دارد؛ به این معنا که شکل‌گیری محله‌ها و بافت آن تابع نظم خاصی نبوده و بر اساس شیب طبیعی زمین شکل گرفته است.این روستا در منطقه ای کوهستانی بوده و ابنیه روستا بر روی صخره ای سنگی با تبعیت از شیب طبیعی زمین در دامنه کوه بنا شده اند و باغهای مرکبات ، نخل و مزارع در دره مجاور استقرار یافته اند. سکنه، خانه های خود را بدون حد و مرز مشخص با استفاده از گل و شاخ و برگ درختان با تلفیقی زیبا در شیب کوه و دره ساخته اند، بطوریکه بام یک خانه، نقش حیاط خانه مجاور را ایفا می کند مصالح مورد استفاده در خانه‌های روستا شامل خشت و کاهگل می‌شود که به‌خاطر استفاده از شن‌های تیره‌رنگ، خانه‌ها به رنگ خاکستری هستند.

علاوه بر این، وقتی از فاصله‌ای دور به این خانه‌ها نگاه کنید، شبیه به سفال‌های مکعبی هستند که روی هم گذاشته شده‌اند. بافت تاریخی روستای نایبند با شماره 32830 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.