«خراسان‌جنوبی» گنجینه انرژی‌های تجدیدپذیر، لَنگ زیرساخت‌ و سرمایه‌گذار

توسعه مزارع نیروگاه خورشیدی و بادی در کنار حمایت بیشتر، مستلزم توسعه زیرساخت‌های خطوط توزیع شبکه برق و ایجاد پست‌های برق در قالب یک برنامه‌ریزی هوشمند و همچنین جذب سرمایه‌گذار در استان خراسان جنوبی است.

«خراسان‌جنوبی» گنجینه انرژی‌های تجدیدپذیر، لَنگ زیرساخت‌ و سرمایه‌گذار

به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان ، خراسان‌جنوبی یکی از پهناورترین استان‌های کشور با قابلیت‌های زیادی در زمینه استفاده از پتانسیل انرژی خورشیدی است.

ساعات آفتابی استان به طور متوسط به ۳ هزار و ۲۰۰ ساعت در سال و حتی بیشتر نیز می‌رسد، به‌ طوری که در برخی از شهرستان‌های آن از جمله طبس مقدار تابش ۴۸۱ (کالری بر سانتی‌مترمربع در هر روز) است.

این نرم مقدار تابش تقریباً در شهرستان‌های سرایان، بیرجند، قاین، فردوس، بشرویه، ارسک، نهبندان نیز بین ۳۵۰ تا ۴۸۱ است.

با توجه به تقاضای رو به رشد مصرف‌کنندگان در داخل کشور و سطح جهانی و افزایش بهای گاز طبیعی و تأکید مقررات بر محدود کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای رویکرد استفاده از سایر منابع انرژی برای تولید برق از جمله تولید برق خورشیدی با استفاده از سیستم‌های فتوولتائیک افزایش یافته، از سوی دیگر فرآیند احداث و صادرات برق تجدیدپذیر شامل أخذ پروانه احداث و صادرات برق، دریافت مجوزهای اتصال به شبکه، انعقاد قرارداد ترانزیت، احداث نیروگاه تجدیدپذیر و پاک، اتصال نیروگاه به شبکه و شروع بهره‌برداری و... از طریق هماهنگی با ساتبا به منظور نظارت بر بهره‌برداری و ترانزیت برق امکان‌پذیر است.

 در سال‌های گذشته اقدامات قابل توجهی هم برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر صورت پذیرفته اما هنوز تا شرایط ایده‌آل فاصله زیادی داریم و نتوانستیم از این ظرفیت خدادادی به طور کامل بهره ببریم به طوری که از ۵ هزار نیروگاه خورشیدی ظرفیت استان فقط ۴۸۸ نیروگاه فعال شده و با توجه به افزایش هزینه‌ها برای احداث نیروگاه برای استفاده حداکثری از ظرفیت موجود نیاز به حمایت بیشتر مسئولان و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز ضروری بوده، موضوعی که فعالان این حوزه برای تداوم و توسعه فعالیت‌ها بر آن تأکید بسیاری دارند

«عیسی جعفری‌گیو» مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان‌جنوبی با تأکید بر مطالب بیان شده اظهارداشت: هم اکنون ۴۸۸ نیروگاه خورشیدی متصل به شبکه با ظرفیت مجموع ۲۳.۱۵ مگاوات در استان فعال است.

وی افزود: از این تعداد سه مورد نیروگاه خورشیدی به مجموع ۱۸ مگاوات در قالب مزارع خورشیدی بزرگ مقیاس به بهره‌برداری رسیده‌ و مابقی ظرفیت متعلق به نیروگاه‌هایی بوده که در قالب ظرفیت‌هایی که مشترکان بر فراز پشت‌بام منازل یا اماکن خود دایر کردند فعال و در حال تولید برق است.

وی تصریح کرد: همچنین یک نیروگاه بادی به ظرفیت ۵۰ مگاوات در بخش درح شهرستان سربیشه در حال احداث است.

وی به برنامه‌ها جهت جذب سرمایه‌گذار اشاره داشت و افزود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی شرکت سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۱ میزان ۱۰ مگاوات ظرفیت تولیدی آن عملیاتی و وارد شبکه برق خواهد شد.

توسعه زیرساخت‌ها

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی با تأکید بر این که توسعه مزارع نیروگاه خورشیدی و بادی مستلزم توسعه زیرساخت‌های خطوط توزیع شبکه برق و ایجاد پست‌های برق در قالب یک برنامه‌ریزی هوشمند در سطح استان به ویژه مناطق اولویت‌دار و دارای پتانسیل نیروگاه‌های خورشیدی و بادی است، افزود: همچنین با توجه به اینکه استان دارای پهنه‌های معدنی شاخص بوده، ایجاد تفاهم‌نامه بین وزارت صمت و وزارت نیرو برای ایجاد اختصاص اعتبار و ایجاد شبکه توزیع و احداث پست در نزدیکی معادن بزرگ استان و احداث نیروگاه خورشیدی و بادی در مجاورت آن ضروری است.

جعفری ادامه داد: افزون بر این مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان به عنوان متولی جذب و حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی وظیفه پذیرش متقاضیان سرمایه‌گذاری خارجی، برگزاری جلسات با سرمایه‌گذاران، کارشناسان و مدیران دستگاه‌های اجرایی، هماهنگی به منظور تسریع در صدور مجوزها و استعلامات مربوط به پروژه‌های سرمایه‌گذاری و رفع مشکلات پیش‌روی پروژه‌ها را بر عهده دارد.

وی بیان داشت: تاکنون با پیگیری‌های صورت گرفته و هماهنگی با دستگاه‌های متولی تعداد سه مورد (نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی خوسف، نیروگاه خورشیدی ۷ مگاواتی سربیشه و نیروگاه خورشیدی ۱ مگاواتی بشرویه)  به مجموع ۱۸ مگاوات در قالب مزارع خورشیدی بزرگ مقیاس توسط سرمایه‌گذاران خارجی به بهره‌برداری رسیده است.

تهیه نقشه راه سرمایه‌گذاری

مدیرکل امور اقتصادی و داریی خراسان‌جنوبی تأکید کرد: تهیه نقشه راه سرمایه‌گذاری استان و ایجاد اطلس سرمایه‌گذاری از جمله برنامه‌های مرکز خدمات سرمایه‌گذاری بوده که در این نقشه، ضمن معرفی توانمندی‌ها و پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری و مشوق های سرمایه‌گذاری استان، مناطق اولویت‌دار جهت اجرای این پروژه‌ها مشخص شده و با پیاده‌سازی لایه های اطلاعاتی دستگاه‌های اجرایی استان از جمله خطوط انتقال آب، برق، گاز، منابع آبی، راه‌های دسترسی، حرایم زیست محیطی و...، اراضی مستعد سرمایه‌گذاری شناسایی و مجوزهای بی‌نام جهت ارائه به متقاضیان سرمایه‌گذاری صادر شده که تأثیر زیادی بر کوتاه شدن فرآیند اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری خواهد داشت.

 اجرای ناقص یک ماده

جعفری در پاسخ به این سئوال که چرا ماده قانونی که باید سازمان‌های دولتی و غیردولتی ۲۰ درصد انرژی برق مصرفی‌شان را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر به دست آورند به طور کامل اجرا نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی ملزم به رعایت الگوی مصرف در درون دستگاه اجرایی و واحدهای تابعه خود هستند و باید در سالیان گذشته اقدامات لازم جهت کاهش مصرف انرژی خود انجام می‌دادند که این موضوع از سوی دستگاه‌های متولی از جمله شرکت توزیع نیروی برق استان به صورت مستمر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 وی ادامه داد: البته تعدادی از دستگاه‌های اجرایی استان تا حدودی به این سمت حرکت کرده و بخشی از انرژی مصرفی ادارات خود را از طریق استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر عملیاتی کرده‌اند.

مدیرکل امور اقتصادی و داریی خراسان‌جنوبی افزود: از سوی دیگر تسریع در اجرایی شدن توسعه انرژی‌های خورشیدی در درون دستگاه‌های اجرایی کشور مستلزم تخصیص اعتبار ویژه از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور بوده چون هزینه‌های اجرای نیروگاه‌های خورشیدی طی چند سال گذشته روند صعودی داشته است.

جعفری یادآور شد: برای اینکه دستگاه‌های اجرایی بتوانند در کوتاه مدت به این مهم دست یابد نیازمند این است که در مرحل اول وزارت نیرو با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور در این خصوص برنامه هدفمند با نگاه کاهش چشگیر هزینه‌های انرژی در درون بدنه دولت تهیه و تمهیدات ویژه‌ای برای اجرای آن در نظر بگیرند.

استفاده از ۱۰ درصد ظرفیت

وی در پاسخ به این پرسش که براساس آمار شرکت برق، استان ظرفیت ایجاد ۵ هزار نیروگاه خورشیدی را دارد، اما تاکنون کمتر از ۵۰۰ نیروگاه خورشیدی ایجاد شده، برای توسعه در این بخش و ایجاد سیاست‌های تشویقی سرمایه‌گذاری در این حوزه چه کاری انجام شده است؟ گفت: از آنجایی که متولی این امر وزارت نیرو در کشور بوده باید از سوی وزارت نیرو بر اساس اسناد بالادستی از جمله سند آمایش سرزمین و اسناد توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی(صنعت، معدن، کشاورزی، گردشگری و خدمات) و اسناد توسعه شهرستان‌ها نقاط مستعد برای اجرای پروژه‌های تجدیدپذیر با همکاری دستگاه‌های متولی که پروژه‌های مجوزه داده شده از سوی آنها نیازمند زیرساخت برق بوده شناسایی گردد.

مدیرکل امور اقتصادی و داریی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: با توجه به پهناور بودن استان بسیاری از مناطق مستعد ایجاد انرژی‌های تجدیدپذیر، دور از زیرساخت‌های شبکه‌ها ی توزیع برق و پست‌های برق جهت انتقال برق تولیدی بوده و با توجه به اینکه در مناطق مستعد جهت ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر مصرف‌کننده عمده وجود ندارد، انرژی تولیدی با استهلاک زیاد و اتلاف انرژی به مصرف‌کننده اصلی خواهد رسید.

جعفری ادامه داد: به همین منظور باید تفاهم‌نامه‌های همکاری بین وزارت نیرو با وزارتخانه‌های صمت و جهادکشاورزی که دو وزارتخانه اصلی در اعطاء مجوز به سرمایه‌گذاران است جهت بهبود فضای کسب کار و تسریع در این زمینه صورت پذیرد.

وی تأکید کرد: به عبارت دیگر حمایت کافی وزارت نیرو از سرمایه‌گذاران حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند بسیار مهم و حائز اهمیت باشد.


کد خبر 145

منبع : فارس