افزایش ۱۱ درصدی تولید عسل در خراسان شمالی

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سه هزار و ۱۷۹ تُن عسل در ۱۱ ماهه امسال از کلنی‌های زنبور استان تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد افزایش یافت.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، علیرضا صادق  اظهار داشت : از مجموع این میزان سه هزار و ۱۱۲ تُن عسل، ۶۷ تُن ژل رویال، گرده گل، زهر زنبور و موم در این استان تولید شد که ۲.۳ درصد از کل تولیدات عسل کشور را شامل می شود.

وی افزود: ارزش اقتصادی تولید عسل و سایر فرآورده های آن در سال جاری ۵۰۰ میلیارد تومان تخمین زده می شود.

صادق تصریح کرد: بر اساس آمارها ۲ هزار و ۲۸۲ زنبورستان در سطح استان داریم که ۲.۴ درصد از مجموع زنبورستان های کشور را شامل می شود.

وی خاطرنشان کرد: در این استان ۲۷۰ هزار کلنی زنبور عسل در این استان وجود دارد که بر این اساس تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ نفر بهره‌بردار در این حوزه فعالیت می کنند.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: شرایط مناسب آب و هوایی و وجود مراتع غنی پوشیده از گیاهان دارویی باعث تولید عسل مرغوب در این استان شده است.

وی اظهار کرد: خروج از تک محصولی و توجه به توسعه تولید سایر فرآورده های زنبور عسل از قبیل ژل رویال، گرده گل موم و زهر زنبور گسترش زنبورستان ها از برنامه های این سازمان است.

صادق افزود: تولید عسل و سایر فرآورده های آن ارز آور است باید تلاش کنیم تا این صنعت را در استان بیشتر گسترش دهیم که اشتغال زایی زیادی را نیز به همراه خواهد داشت.

وی تنوع گونه های گیاهی، استفاده از شیوه های ارگانیک برای مبارزه با بیماری ها، تولید عسل بدون تغذیه شکر و مدیریت صحیح زنبورستان ها را از عوامل دیگر تولید عسل کیفی و مرغوب برشمرد.

صادق در بخش دیگری از سخنانش بر برند سازی تولیدات عسل در استان تاکید کرد و گفت: این محصول باید با بسته بندی های مناسب به بازار عرضه شود چرا که عرضه محصول فله ای و بعضا تقلب باعث بی اعتماد شدن برخی از مردم نیز شده است.

وی افزود: عسل دارای ارزش غذایی بسیار بالا است، ایجاد برند و استاندارد سازی آن می تواند سرانه مصرف مردم را بسیار بالا ببرد.

وجود اقلیم متفاوت در گستره ۲ میلیون هکتاری خراسان شمالی شرایط را برای پرورش زنبور عسل فراهم کرده است به طوریکه رشته های کوه های آلاداغ، سالوک و شاه جهان از بهترین مناطق برای تولید عسل در استان محسوب می شوند.