مرزنشینان خراسان جنوبی آموزش صنایع دستی می‌بینند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: 200 مرزنشین خراسان جنوبی آموزش‌های صنایع دستی را فرا می گیرند.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، محمدعلی کاوسی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی، امروز در جمع خبرنگاران، از برگزاری دوره های آموزش صنایع دستی در مناطق روستای و حاشیه نشین شهرستان های نهبندان و سربیشه خبر داد و اظهارداشت: توانمند سازی محلی با رویکرد کسب و کارهای خرد از مهم ترین اهداف اجرای این طرح است.

وی ارتقاء سطح توانایی و مهارت های راهبردی و کاربردی در مسیر توسعه پایدار مناطق روستایی و حاشیه شهر ها را از دیگر اهداف برگزاری این دوره ها دانست و افزود: ارتقاء سطح زندگی روستائیان، اجرای سیاست های ماندگاری ساکنین در روستاها، شناخت پتانسیل ها و استعدادهای موجود در روستاها از جمله مباحث آموزشی این دوره ها است.

کاوسی بیان کرد: دسترسی به اطلاعات در جوامع روستایی و توانایی سازماندهی محلی، تقویت اقتصاد روستایی بر پایه صنایع دستی و گردشگری و توانمندسازی جوامع محلی با استفاده از پشتوانه فرهنگ بومی از دیگر مباحث و اهداف آموزشی این دوره‌ها است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی، با بیان اینکه در این دوره ها ۲۰۰ نفر در قالب ۲۰ گروه علاوه بر آموزش صنایع دستی، آموزش مفاهیم اقتصادی‌ و اجتماعی را فرا می گیرند، افزود:‌ افراد با استعداد و علاقمند در این دوره ها بعد از آموزش رها نمی شوند بلکه توسط شرکت آموزش دهنده تحت پوشش قرار گرفته و در راستای اشتغال پایدار با یکدیگر همکاری خواهند داشت.

کاوسی میزان هزینه برای این دوره ها را ۸۰۰ میلیون ریال عنوان کرد و گفت: رشته های آموزشی بر اساس فعالیت و سابقه افراد در رشته چرم دست دوز، گلیم بافی، تراش سنگ، رودوزی های سنتی، سوزن دوزی، درویش دوزی، معرق چوب و خراطی است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با تاکید بر احیا و توسعه صنایع دستی روستایی، اظهار داشت: قابلیت ایجاد و توسعه در کلیه مناطق شهری، روستایی و عشایری، نیاز نداشتن به کارشناسان ‏خارجی، دسترسی آسان به مواد اولیه و ابزار کار مختصر و ارزان، ارزش افزوده بالا، نیاز نداشتن به ‏سرمایه‌گذاری زیاد، ایجاد درآمد ‏مکمل و قدرت اشتغال‌زایی از ویژگی‌های ارزنده صنایع دستی ملی و غیر وابسته است.

کاوسی با بیان اینکه صنایع‌دستی به‌عنوان صنعتی کوچک و کم‌هزینه می‌تواند در محیط‌های خانگی روستاییان به کمک اقتصاد خانوارها آمده و بخش مهمی از درآمد روستاییان را تامین کند،گفت: داشتن شغل پایدار یکی از شرایط مهم زندگی در روستا و پایداری روستاییان است