اختصاص تسهیلات ۶۰۰میلیون تومانی به نوسازی واحدهای فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی

رئیس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به مشوق‌های نوسازی بافت فرسوده به ویژه در اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) از اختصاص تسهیلات ۶۰۰ میلیون تومانی به واجدان شرایط خبرداد.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، سمانه نصرالهی در گفت‌وگویی اظهار داشت: از جمله موضوعاتی که شرکت بازآفرینی شهری در دستور کار دارد، ایجاد هماهنگی و هم راستاسازی دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط در زمینه احیا، بهسازی و نوسازی محدوده های هدف در چهارچوب برنامه های عملیاتی است که در قالب ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در سراسر کشور پیگیری می‌شود.

نصرالهی خاطرنشان کرد:در اجرای بند الف ماده 56 قانون برنامه ششم توسعه، تمام دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد موظف هستند حداقل 30 درصد اعتبارات مربوط به فعالیت‌های خود را در شهرها، به محلات هدف مصوب ستاد ملی اختصاص دهند و شهرداری‌ها مکلفند 30 درصد سهم مالیات بر ارزش افزوده خود را برای اجرای برنامه‌های بازآفرینی مصوب ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری اختصاص و هزینه کنند.

رئیس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی ادامه داد: در سال 96 برنامه اقدام مشترک برای 10 شهر استان افق سال های 96 تا 1400 در ستاد بازآفرینی شهری استان مصوب شده است، در حال حاضر طرح های آنها در دست بازنگری و چهار شهر براساس شیونامه برنامه اقدام در ستاد شهرستانی تصویب شده است و نهایتا در حال برنامه ریزی تشکیل جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان جهت تصویب برنامه های اقدام مشترک شهرستان‌ها است.

نصرالهی با اشاره به اینکه حدود 11.5 درصد از بنا‌های ناپایدار کشور در خراسان رضوی مستقر است، گفت: هم اکنون خراسان رضوی یکی از استان‌های کشور با بیشترین بافت فرسوده بوده که حدود 5هزار و 594 هکتار بافت ناکارآمد شهری در سطح 40 شهر استان و براساس مصوبات ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان چهار شهر مشهد، نیشابور، سبزوار و تربت حیدریه دارای مساحت چهار هزار و 374 هکتار سکونتگاه غیر رسمی هستند.

وی افزود: در شهر مشهد به دلیل اینکه بیشتر زمین ها مالکیت آستان قدس و اوقافی است سبب شده تا درصد نوسازی در بافت های فرسوده کمتر باشد و همچنین بافت ناکارآمد شهری با بافت های تاریخی هم پوشانی دارد و 18 شهر از شهرهای استان در مجموع دارای 4هزار و 658 هکتار بافت تاریخی مصوب است.

نصرالهی عنوان کرد: برای بهسازی، نوسازی بافت ناکارآمد ضمن حفاظت میراث تاریخی - فرهنگی توجه به سازگاری و انطباق آن به ساختارهای محیط زیست و ساختارهای فرهنگی موجب توسعه پایداری شهری می شود و نوسازی و بهسازی یکباره رخ نمی دهد بلکه امری مداوم است و بایستی به یک سیستم خودجوش تبدیل شود.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم با گسترش اطلاع‌رسانی، مردم از تشویق‌ها استفاده می‌کنند و سازنده‌ها نیز به کمک مردم می‌آیند و به جریان نوسازی بافت فرسوده ناکارامد شهری شتاب خواهند داد.

نصرالهی بیان کرد: برای این منظور بسته جامع تشویقی در حوزه اعطای تسهیلات مالی ارزان قیمت، تخفیفات شهرداری‌ها، زمین معوض، کاهش زمان صدور پروانه‌ها، معافیت‌ یا کاهش هزینه‌های مالیاتی و بیمه‌ای جهت تسریع در روند نوسازی و مقاوم‌سازی بافت‌های ناکارآمد پیشنهاد شده است.

رئیس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اظهارداشت: شرکت بازآفرینی شهری بسته‌های متنوعی برای تشویق مردم در نوسازی بافت های فرسوده دارد که در حال حاضر در مشهد 400 میلیون تومان و در سایر شهرستان ها 350 میلیون تومان تسهیلات و در محلات اطراف حرم مطهر نیز با همکاری صندوق حرمین تا سقف 600 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌کند.

نصرالهی ادامه داد: بسته تشویقی شهرسازانه براساس چهار گروه تنظیم و به تصویب شورای‌عالی شهرسازی معماری رسیده که شامل ضوابط تشویقی گروه اول(بازآفرینی یکپارچه در مقیاس بلوک شهری) ، ضوابط تشویقی گروه دوم(نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محله ای) ،ضوابط تشویقی گروه سوم(نوسازی در عمق بافت فرسوده شهری) و ضوابط تشویقی گروه چهارم(نوسازی قطعات غیرقابل تجمیع) است.

نصرالهی خاطرنشان کرد: از سال 95 تا 1400 جهت نوسازی به تعداد 4598 واحد به مبلغ پنج هزار و 793 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که از سال 1400 تاکنون به تعداد 97 پروژه و در قالب 1509 واحد تسهیلات به متقاضیان مشمول اعطا شده است.