افتتاح ۲۷ میلیارد تومان از پروژه های شهرداری بیرجند طی دهه فجر

شهردار بیرجند از افتتاح سه پروژه شهرداری شامل بازارچه صنایع دستی، بهره برداری از سه اتوبوس و شروع ساخت پارکینگ طبقاتی به ارزش بیش از ۲۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان خبر داد.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان، ، مهدی بهترین صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در دهه فجر امسال سه پروژه شهرداری بیرجند به بهره برداری می‌رسد، گفت: یکی از این پروژه‌های افتتاح بازارچه صنایع‌دستی در ضلع شمالی فرهنگسرای بیرجند است.

به گفته وی این بازارچه با زیربنای ۴۱۰ مترمربع، شامل ۲۴ غرفه است که برای ساخت آن یک و نیم میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

بهترین با بیان اینکه کاربری این بازارچه برگزاری نمایشگاه در مناسبت‌های مختلف است، افزود: غرفه‌های این بازارچه در مدت دو تا سه ماه گذشته ایجاد شده که امروز سه شنبه با حضور معاون وزیر کشور افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: این طرح برای برگزاری نمایشگاه در اختیار همه سازمان‌ها، دستگاه‌های اجرایی و مردم به ویژه زنان سرپرست خانوار برای فروش هنرهای سنتی و صنایع‌دستی قرار می‌گیرد.

شهردار بیرجند اظهار کرد: رسانه‌ها باید کمک کنند تا تقاضای مردم از ایجاد نمایشگاه، غرفه، موکب‌ها و … از میدان ابوذر به این بازارچه منتقل شود تا کمتر شاهد مشکلات ترافیکی در میدان ابوذر بخصوص در ایام خاص و مناسبت‌ها باشیم.

بهترین عنوان داشت: یکی دیگر از پروژه‌های شهرداری بیرجند به مناسبت دهه فجر، اضافه‌شدن سه دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوس‌رانی بیرجند است که با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان خریداری شده اند.



افتتاح ۲۷ میلیارد تومان از پروژه های شهرداری بیرجند طی دهه فجر

وی تصریح کرد: از محل بدهی دولت به شهرداری‌ها قرار بود، پنج دستگاه اتوبوس به شهرداری بیرجند داده شود که شهرداری خرید ۱۰ دستگاه اتوبوس دیگر را نیز پیگیری کرد و ۱۵ دستگاه اتوبوس برای ناوگان اتوبوس‌رانی بیرجند خریداری می‌شود.

بهترین ادامه داد: شهرداری بیرجند هزینه ۱۰ دستگاه اتوبوس به ارزش ۱۴ میلیارد تومان را پرداخت کرده و قرار است از این ۱۵ دستگاه، سه دستگاه اتوبوس به مناسبت دهه فجر به ناوگان درون شهری بیرجند اضافه شود و بقیه اتوبوس‌ها هم در سال آینده تحویل خواهد شد.

وی اضافه کرد: اتوبوس‌های جدید برای استفاده معلولین مناسب‌سازی شده و ظرفیت ۳۵ مسافر نشسته و ۳۵ مسافر ایستاده و یک ویلچر را دارند.

بهترین گفت: ۱۰ دستگاه ون هم وارد ناوگان درون شهری بیرجند خواهد شد که هزینه آن‌ها هم مبلغ ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است.

شهردار بیرجند با بیان اینکه در شرایط فعلی شهرداری بیرجند ۱۵۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد، افزود: اما هم اکنون ۶۸ اتوبوس در ناوگان اتوبوس رانی شهرداری موجود است و ۲۰ اتوبوس هم بازسازی شده اند.

وی با بیان اینکه ۲۰ اتوبوس هم نیاز به بازسازی دارند، افزود: ۱۰ اتوبوس هم خریداری شده، ولی با این وجود هنوز نیاز شهر بیرجند رفع نشده است.

بهترین طرح قابل افتتاح دیگر به مناسبت دهه مبارک فجر را پارکینگ خیابان آیت‌الله طالقانی ۱۴ اعلام کرد و گفت: شهرداری بیرجند در ۲۰ سال گذشته در خیابان طالقانی، هیچ تملک پارکینگی نداشته، اما خوشبختانه در این دوره تعدادی از زمین‌ها با کاربری پارکینگ را شناسایی کرده ایم و در مورد زمین طالقانی ۱۴ که اولویت بیشتری داشت، با مالک به توافق رسیدیم.



افتتاح ۲۷ میلیارد تومان از پروژه های شهرداری بیرجند طی دهه فجر

وی گفت: مساحت این پارکینگ یک هزار و ۸۰۰ مترمربع است که ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای آن هزینه شده است تا در نتیجه آن شاهد کاهش تراکم ترافیکی خیابان آیت‌الله طالقانی باشیم.

شهردار بیرجند عنوان کرد: برای پارکینگ خیابان طالقانی عملیات خاک‌برداری، تسطیح و زیرسازی انجام شده و طی چند روز آینده هم آسفالت، نصب دوربین و برج نوری انجام و سپس افتتاح خواهد شد.

بهترین با بیان اینکه در مدل طبقاتی این پارکینگ، طبقات اول و دوم به‌عنوان مجتمع‌های اداری و تجاری و طبقات بالاتر هم به‌عنوان پارکینگ مورداستفاده قرار خواهد گرفت، گفت: در واقع شهرداری با ایجاد واحدهای اداری و تجاری در کنار پارکینگ، به دنبال ایجاد درآمدهای پایدار و ثابت برای شهر است.

وی ادامه داد: وضعیت خیابان طالقانی بیرجند از نظر ترافیک و پارکینگ، قرمز است اما چون این خیابان معبر شریانی درجه‌دو است، فعلاً دوطرفه باقی خواهد ماند.

بهترین با اشاره به اینکه اکنون زمان تعریض این خیابان نیست بلکه در کشورهای دیگرخیابان‌ها ی کوچک ساخته می‌شوند و به‌جای آن به گسترش حمل‌ونقل عمومی و ساخت پارکینگ پرداخته می‌شود، افزود: تعریض خیابان طالقانی در آینده و با هزینه چند صد میلیاردی انجام خواهد شد، ولی باز هم این خیابان به پارکینگ تبدیل خواهد شد و دردی از ترافیک را دوا نخواهد کرد.

به گفته وی اگر تمام بودجه شهرداری در طول ۲۰ سال آینده برای تملک املاک حاشیه خیابان طالقانی هزینه شود، کافی نیست و برای تملک املاک این خیابان باید از بسته تشویقی استفاده کرد.

بهترین تصریح کرد: در کنار زمین پارکینگ طالقانی، یک زمین دیگر متعلق به اداره اوقاف وجود دارد که اوقاف با توجه به کاربری ورزشی این زمین قرار است آن را به اداره کل ورزش و جوانان استان بدهد.

وی با بیان اینکه مساحت این زمین حدود ۴۰۰ مترمربع است، افزود: چون در حاشیه این زمین یک جوی آب وجود داشته که با حریم اطرافش حدود سه متر می‌شود که متعلق به شهرداری است، لذا خواستاریم اوقاف این زمین را به شهرداری واگذار کند تا در ساخت پارکینگ از آن استفاده شود .