فرودگاه بزرگ گناباد پس از ۲۷ سال انتظار آماده بهره‌برداری شد

رییس مجمع نمایندگان مردم استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی گفت: فرودگاه بزرگ گناباد که از آغاز عملیات احداث آن ۲۷ سال می گذرد با صرف 2 هزار میلیارد هزینه برای ساخت و تکمیل آن، اکنون آماده بهره‌برداری است.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان، محمد صفایی دلویی روز پنج شنبه در نشست خبری در گناباد افزود: با بهره برداری از فرودگاه گناباد که در دهه فجر امسال با حضور رییس مجلس شورای اسلامی صورت می گیرد، گامهای مهمی برای توسعه و رونق اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی این منطقه برداشته می شود.

وی با اشاره به اینکه در مرحله نخست هر هفته ای ۲ پرواز از طریق فرودگاه گناباد انجام می شود، تصریح کرد: یکی از این ایرلاین ها، هواپیمایی ماهان است و با توجه به قابلیتهای خاص این منطقه باید در کنار جابجایی مسافر از این ظرفیت برای انتقال کالا و محصولات صادراتی در بخش کشاورزی و به خصوص محصولات خاصی مانند پسته و زعفران بهره گرفت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: فرودگاه گناباد قابلیت جابجایی مسافر ۱۰ شهرستان جنوب خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی را دارد و در توسعه کمی و کیفی سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاران و سهولت بخشی در رونق تولید در گستره این مناطق نقش مهمی دارد.

صفایی دلویی با اشاره به قابلیتهای گناباد در زمینه گردشگری سلامت گفت: باید از ظرفیت افتتاح این فرودگاه برای توسعه این گردشگری در منطقه حداکثر بهره را گرفت.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش در این نشست خبری با اشاره به اینکه اعتراض و اغتشاش ۲ مقوله جدا از یکدیگرند، گفت: یاید بستر برای بیان فضای اعتراض در جامعه ایجاد شود تا به دور از هر گونه اغتشاش و ناآرامی و به صورت مسالمت آمیز آحاد جامعه بتوانند اعتراضهای خود را مطرح کنند.

وی افزود: برای مبارزه با فساد باید مسوولان ذیربط در بخشهای مختلف توجه ویژه و جدی به این مقوله داشته باشند.

گناباد از معدود شهرهای کشور است که پیش از انقلاب نیز دارای فرودگاه بوده است که به دلایل فنی و زیربنایی بعد از مدتی تعطیل شده و پس از انقلاب در سال ۱۳۷۰ با متروکه ‌ماندن محل سابق فرودگاه، محل جدیدی برای ساخت فرودگاه در نظر گرفته شده است.

مراحل اجرایی ساخت فرودگاه گناباد از سال ۱۳۷۲ آغاز شد و تا سال ۱۳۸۳ فقط باند خاکی آن اجرا شد و از آن زمان تا ابتدای سال ۱۳۹۵ بتن ریزی و تکمیل پهنای باند فرودگاه به اتمام رسید و مرحله دوم ساخت فرودگاه گناباد شامل پایانه آن نیز تیرماه ۱۳۹۴ از طریق مناقصه به پیمانکار واگذار شد و از شهریور این سال گودبرداری و بتن ریزی سالن فرودگاه به انجام رسید و روند احداث آن در ۲ سال گذشته سرعت یافت.

فرودگاه در حال احداث گناباد دارای زمینی به وسعت ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار و ۲ هزار و ۷۰۰ متر باند به عرض ۶۰ متر است و تا فرودگاه مشهد ۲۷۰ کیلومتر، تا فرودگاه سبزوار ۳۰۰ کیلومتر و تا فرودگاه بیرجند ۲۱۸ کیلومتر فاصله دارد و بعد از راه اندازی به عنوان سومین فرودگاه استان خراسان رضوی بعد از مشهد و سبزوار، در منطقه جنوب خراسان رضوی فعالیت خواهد داشت