مسمومیت با گاز منوکسید کربن در خراسان رضوی ۳۹ مصدوم بر جا گذاشت

مسوول روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طی امروز ۲۴ دی ماه ۳۹ نفر از اهالی خراسان رضوی بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن دچار مسمومیت شدند.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ،محمد علیشاهی با بیان این که حوادث گازگرفتگی در ۱۰ حادثه جداگانه در شهرستان‌های خراسان رضوی رخ داده است، افزود: هفت مورد از این حوادث گازگرفتگی در خیابان های بلوار دوم طبرسی، خواجه ربیع، توس ۴۳، پورسینا، دلاوران رهایی۱۱، دو مورد در روستای صالح خانی و خیابان صاحب الزمان شهرستان سرخس، یک مورد در شهرستان تایباد، یک مورد در جاده میامی مشهد و یک مورد در روستای قوژدآباد شهرستان بردسکن رخ داده است.

وی ادامه داد: در این حوادث گازگرفتگی ۳۹ نفر دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شدند که ۶ نفر از آنان توسط پرسنل فوریت‌های پزشکی در محل درمان شدند.

مسوول روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۳۳ نفر دیگر توسط اورژانس به بیمارستان های خاتم الانبیا تایباد، شهید هاشمی نژاد و فوق تخصصی کودکان اکبر و امام رضا(ع)مشهد، لقمان حکیم سرخس، ولی عصر بردسکن منتقل شدند.

مونوکسیدکربن که با عنوان "قاتل خاموش" نیز از آن یاد می‌شود ناشی از احتراق ناقص سوخت‌های فسیلی از جمله گاز طبیعی است. این گاز "بی‌رنگ، بی بو و بدون مزه" و به شدت سمی و کشنده، با حواس طبیعی انسان قابل تشخیص نیست.

یکی از عوامل ایجاد مونوکسیدکربن در منزل، احتراق ناقص وسایل گرمایشی همچون بخاری است. "نرسیدن اکسیژن کافی به شعله بخاری، فقدان تهویه کافی در فضای محل نصب آن، وجود موانع در مسیر لوله خروج دود و گاز ناشی از احتراق و یا استفاده از دودکشهای غیراستاندارد" عوامل اصلی احتراق ناقص در وسایل گرمایشی و ایجاد گازمنوکسیدکربن هستند.

پخش شده گاز مونوکسیدکربن به میزان کم در محیط باعث خواب‌آلودگی، خستگی، سردرد، سرگیجه، تاری دید، ضعف و بی حالی، تهوع و گاهی استفراغ می‌شود. غلظت بالای این گاز در محیط تنفسی خفگی و مرگ را در پی دارد بطوی که استنشاق گاز منواکسیدکربن باعث کوری، اختلالات عصبی، صدمات مغزی، از کار افتادن و فلج شدن اندام‌ها می‌شود.

مرکز اورژانس پیش‌ بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ۱۶۰ پایگاه عملیاتی شامل ۹۸ پایگاه شهری، ۶۲ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه امداد هوایی، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و مرکز ارتباطات و فرماندهی عملیات با تحت پوشش داشتن ۱۵ شهرستان در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت شبانه روزی و رایگان در حال ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی است.