خانه‌هایی در دل دره‌ای شگفت انگیز در شهرستان طبس

خانه هایی با معماری باستانی در دل دره ای شگفت انگیز در طبس که زمانی پناهگاه مردم بود.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ،طبسی‌ها در دوران ساسانیان خانه‌هایی را در دل صخره‌ها ساخته اند که یا محل نگهداری آذوقه بوده و یا همزمان برای پنهان شدن از تجاوز دشمن و سرکوب آن مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

برای دیدن جاذبه‌ای تاریخی بنام ژئو سایت خانه‌های گبر باید به25 کیلومتری شمال شرق طبس در میان دیواره‌های کال جنی رفت و پیشینیان در پیچ رودخانه کالج نیکل در رسوبات قراردارد این خانه‌ها را حفر کردند و خانه‌هایی که بدلیل سیلاب‌های فصلی در معرض تخریب هم قرار دارد .

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در زمینه بازدید ازخانه‌های گبری کال جنی صورت‌گرفته ساخت راه پله و ایجاد نردبان برای این خونه‌ها بود است .

حفاظت از دو خانه گبر یکی در مسیر منتهی به کال جنی و دیگری در مسیر منتهی به چشمه مرتضی علی در دستور کار ژئو پارک طبس قرار گرفته است .

این محل درب ورودی نداشته است ، ولی الان چون استانداردسازی شده درب ورودی برای آن گذاشتند .

سبک و ساختار خانه ها تشکیل شده از 10 اطاق که در طرفین این راهروی اصلی به طول 18 متر واقع شده و از یک چاه ورودی به ارتفاع 7 متر که مسیر دسترسی به این خانه‌ها قرار دارد .

اگر بخوایم یکی از این اتاق‌ها رو مشاهده کنیم فضای این اتاق‌ها  2 مترمکعبی هست که می‌تواند یک خانواده یا یک فرد یا برای زندگی یا هر چیز دیگه‌ای از آن استفاده بکنند .

نوع کنده‌کاری خانه‌ها به‌گونه‌ای است که در نگاه اول به‌نظر حاصل فرسایش خاک است اما با کمی دقت می‌توان ردپای بشر و تیشه معماران را در آن یافت.

ساختار و معماری که این خانه های گبر دارد ،نشان‌دهنده مهندسی و علم پیشینیان ما در گذشته هست که کارشناسان قدمت این خونه‌ها رو به دوره ساسانی نزدیک به دوهزار سال قبل نسبت می‌دهند .

ازسویی‌دیگر تاریخ این گواهی را نیز می‌دهد که این خانه‌ها صخره‌هایی متعلق به زرتشتیان اند و ازهمین‌رو به آن‌ها خانه‌های گبر گفته می‌شود .

حالا با توجه به استانداردسازی و مناسب‌سازی مسیر منتهی به خانه‌های گبر حضور گردشگران برای بازدید از این جاذبه تاریخی ایمن‌تر شده‌است.