پرداخت ۱۴۵میلیارد ریال تسهیلات به فعالان صنایع دستی خراسان‌شمالی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: ۱۴۵میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۸ در راستای تقویت و حمایت از صنایع دستی از ابتدای امسال تاکنون به فعالان صنایع دستی استان پرداخت شد.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، علی مستوفیان روز جمعه اظهار داشت: این میزان تسهیلات به ۲۸۵ پرونده صنایع دستی پرداخته شده و شهرستان بجنورد با ۵۷ میلیارد ریال، بیشترین میزان پرداخت تسهیلات را داشته است.

وی افزود: همچنین در این بازه زمانی ۷۲۰ مجوز سه گانه صنایع دستی برای هنرمندان و فعالان این صنعت در خراسان شمالی صادر شده است.

مستوفیان ادامه داد: مجوزهای این بخش شامل پروانه تولید کارگاهی، پروانه تولید انفرادی و کارت شناسایی است که بر حسب حجم تولید و فعالیت پس از بازدید از کارگاه به متقاضیان اعطا می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: اینک ۱۸ هزار صنعتگر خراسان شمالی در ۶۱ رشته مشغول به فعالیت هستند که گلیم، سفره کردی، چرم، سفال و سرامیک، نساجی سنتی، چوب، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی از رشته های شاخص این حوزه است.

وی یادآور شد: بیشتر هنرمندان در رشته گلیم بافی و دست بافته های داری فعالیت می کنند.

هم اکنون ۱۸ هزار هنرمند و صنعتگر در بخش صنایع دستی خراسان شمالی در قالب مشاغل خانگی و کارگاه‌های تولید انفرادی و گروهی مشغول به فعالیت هستند.

سالانه ۱۵۰ هزار مترمربع گلیم‌سفره ‌کردی در خراسان شمالی بافته می‌شود که بر این اساس و با توجه به تجمع بافندگان آن در بجنورد، این شهر به عنوان شهر ملی گلیم‌ سفره‌ کردی ثبت شده است.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور دارای اقوام کرد، کرمانج، ترک، ترکمن، تات و بلوچ است که صنایع دستی هر یک از آنها ویژگی های منحصر به فردی دارد.