ماکارونی و مخلفات مجاز

ماکارونی و مخلفات مجاز

به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان ، متخصص و مدرس طب ایرانی گفت: موارد مجاز مصرف همراه ماکارونی شامل؛ سبزی خوردن، زیتون، زیتون پرورده است و سایر مخلفات مثل ترشی، ماست، سالاد و نوشیدنی، مجاز نیستند.

مریم نواب‌زاده در گفت‌وگویی  اظهار کرد: ماکارونی مطابق داستان‌های قدیمی، اولین بار در کشور چین به طور اتفاقی از رشته‌های خشک شده که از آرد گندم تهیه شده بودند به وجود آمد و سپس توسط یک تاجر ایتالیایی به اروپا راه یافت و در ساختار آن تغییرات کلی به وجود آمد تا به صورت امروزی رسید.

وی ادامه داد: ترکیب اصلی این ماده آرد گندم و تخم مرغ است و به طور سنتی تا چند دهه پیش با روش‌های خانگی در کشورهای اروپایی ساخته می‌شد؛ امروزه این مواد غذایی در کارخانجات مدرن و با روش‌های صنعتی تولید می‌شود.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه برخلاف تصور، علائمی مانند سنگینی بدن یا خواب‌آلودگی پس از مصرف ماکارونی، به طبیعت آن مربوط نیست، تصریح کرد: بسیاری از مردم گمان می‌کنند که اگر یک خوردنی از حیث گرمی و سردی، و تری و خشکی معتدل باشد هیچ زیانی ندارد. این پندار نادرست و بسیار زیان‌آور است.‌

نواب زاده ادامه داد: مطابق آموزه‌های تغذیه‌ای حکیمان کهن، می‌توان  زیره و سیاهدانه شکل نیمکوب، آویشن شیرازی و دارچین (به شکل پودر) را برای کاهش این عوارض ماکارونی و به عنوان مصلح آن پیشنهاد کرد.

وی بیان کرد: توصیه ما این است که بنا به سلیقه خود هرکدام را که می‌پسندید بر روی این غذا بپاشید؛ میزان مصرف باید بقدری باشد که بو و طعم آن بطور واضح حس شود و ضمناً زننده نباشد؛ همچنین توصیه می‌کنیم که همراه ماکارونی سبزیجاتی مانند مرزه و شوید و جعفری و ریحان مصرف کنید؛ بهتر است همزمان با ماکارونی ماست یا ماست و خیار نخورید.

این متخصص طب سنتی  تصریح کرد: امروزه ماکارونی یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین غذاهای دنیا محسوب می‌شود و روزانه مقدار زیادی ماکارونی در دنیا به فروش می‌رسد، اما اینکه این غذای محبوب چه پیشینه‌ای دارد و از چه موادی تشکیل شده است نکته‌ای مهم و قابل بررسی است.

نواب زاده بیان کرد: مواد شیمیایی و صنعتی‌ای که به منظور بهبود حالت فیزیکی مانند قوام، چسبندگی، فرم پذیری و …، رنگ، طعم و بازار پسندی ماکارونی به آن اضافه می‌شود، بر روی سلامت تاثیر دارد؛ مصرف این مواد امروزه در کارخانجات تولید ماکارونی کاملاً رایج است، هم به لحاظ افزایش کیفیت ظاهری و بازار پسندی و هم به جهت مقرون به صرفه بودن کاملاً مورد استقبال تولید کننده‌های محصولات پاستاست.

وی بیان کرد: موارد مجاز همراه غذا شامل؛ سبزی خوردن، زیتون، زیتون پرورده است و سایر مخلفات مثل ترشی، ماست، سالاد و نوشیدنی، مجاز نیستند و موجب انواع مشکلات گوارشی و غیر گوارشی می‌شود؛ تنها ترشی سیر با غذاهای بسیار چرب مفید است، یا به میزان کم ترشی، مشروط بر نبودن ضعف در معده و اعصاب توصیه می‌شود.


انتهای پیام/

کد خبر : 128