تاکید بر ایجاد تعاملات بین قرقیزستان و خراسان‌جنوبی

سفیر قرقیزستان در ایران گفت: امیدواریم با ارائه طرح‌های نتایج سفر به خراسان‌جنوبی تعاملات خوبی صورت گیرد.
تاکید بر ایجاد تعاملات بین قرقیزستان و خراسان‌جنوبی
به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، تورداکن سی دیکف، سفیر قرقیزستان در ایران، امروز ۵ آذرماه در نشست با استاندار خراسان جنوبی از میزبانی خراسان‌جنوبی‌ها تشکر کرد و گفت: امروز یک روز پرثمر در شهر بیرجند بود.

وی با بیان اینکه امروز بازدیدی از ظرفیت‌های تولیدی استان و نشستی با نمایندگان دولتی و بخش خصوصی استان در اتاق بازرگانی داشتیم، تصریح کرد: این سفر طی دیداری که با استاندار خراسان جنوبی در تهران داشتیم برنامه ریزی شد و مقرر شد در ماه جولای به خراسان جنوبی سفر کنیم که با توجه به شرایطی که پیش آمد انجام نشد و امروز با تاخیر خدمت شما رسیده‌ام.

سفیر قرقیزستان با بیان اینکه سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین اتاق‌های بازرگانی ایران و قرقیزستان به امضاء رسید که در این تفاهم‌نامه کمیته مشترک تجاری پیش‌بینی شده است، افزود: درخواست استاندار خراسان‌جنوبی برای تشکیل کمیته مشترک دولت قرقیزستان و خراسان‌جنوبی را به تصمیم‌سازان کشور منتقل می‌کنیم که بعد از تایید آنان صورت خواهد گرفت.

تورداکن سی دیکف با اشاره به برگزاری نمایشگاه محصولات قرقیزستان در ایران در نیمه اول سال آینده، ادامه داد: پیشنهاد استاندار خراسان جنوبی برای راه‌اندازی نمایشگاه استانی در قرقیزستان نیز پیگیری می‌شود.

وی از معرفی ظرفیت‌های استان توسط نمایندگان بخش دولتی و خصوصی استان گفت و اظهار کرد: در برخی بخش‌ها امکان همکاری داریم یکی از این ظرفیت‌ها معادن است.

تورداکن سی دیکف با اشاره به اینکه خراسان‌جنوبی استانی غنی در زمینه انواع کانی‌های معدنی است، گفت: خراسان جنوبی در زمینه فرآوری معادن نیز پیشرفت‌های خوبی داشته و کارخانجاتی در این استان وجود داشت که خود ماشین آلات فرآوری را تولید می‌کردند.

وی با اشاره به جوان بودن خراسان‌جنوبی، افزود: در نشست با فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی بیرجند مواردی مطرح شد که یکی از آن‌ها اتصال قرقیزستان به ایران از طریق کریدور جدید است.

تورداکن سی دیکف به پتانسیل‌های خراسان‌جنوبی از جمله معادن، صنعت، کشاورزی و نیروی انسانی اشاره کرد و ادامه داد: خراسان‌جنوبی همچنین در زمینه تولید فرآورده‌های دامی، حمل و نقل و ترانزیت هم از استان‌های موفق است.

وی با اشاره به معرفی خراسان‌جنوبی به عنوان هاب صادرات به افغانستان و ارائه طرح‌های فناوری اطلاعات و فرصت‌های گردشگری ارائه شد، ادامه داد: امروز فرصت ویژه‌ای برای این سفارت بود که خراسان‌جنوبی را بشناسد.

سفیر قرقیزستان با بیان اینکه در مورد این ماموریت گزارش منسجمی را به کشورم ارائه خواهم داد، اظهار کرد: تمام طرح‌های ارائه شده و بروشورها برای جمع بندی و به کشورم ارائه خواهد داد تا مطالب را مطالعه کنند.

وی با بیان اینکه امیدوارم با ارائه این طرح‌ها تعاملات خوبی صورت گیرد، افزود: ظرفیت‌های اقتصادی و سرمایه گذاری قرقیزستان نیز در اختیار قرار خواهد گرفت تا سرمایه گذاران استان با ظرفیت‌های این کشور آشنا شوند و بعد از فهم مشترک تجار و سرمایه گذاران، تیم تجاری از قرقیزستان و خراسان جنوبی تشکیل دهیم.

وی بابیان اینکه روابط تجاری و اقتصادی با ایران از اولویت‌های تجاری کشور افغانستان است، بیان کرد: سرمایه گذاران خراسان جنوبی به قرقیزستان مراجعه و تولیدات مشترک داشته باشند و ما نیز علاقمند هستیم که شریک تجاری قابل اعتمادی در خراسان جنوبی پیدا کنیم و بر روی ظرفیت‌های موجود کار کنیم و به نتیجه برسیم.

سفیر قرقیزستان با اشاره به دیدار رئیس جمهور ایران با رئیس جمهور قرقیزستان در سمرقند در چارچوب اجلاس شانگهای، تصریح کرد: در این دیدار طرفین بر این موضوع تاکید داشتند که فرصت‌های سرمایه گذاری و اقتصادی گسترش پیدا کند؛ پس از این دیدار نشست وزیران راه ایران و قرقیزستان و آسیای مرکزی برای گسترش فرصت‌های ترانزیتی بین دو کشور برگزار شد.

تورداکن سی دیکف بیان کرد: گزارش مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در افزایش فرصت‌های ترانزیتی بین خراسان جنوبی و قرقیزستان نیز مطالعه می‌شود و پیشنهادات استاندار خراسان‌جنوبی نیز در راستای افزایش همکاری‌های مشترک لازم است به صورت مکتوب ارائه شود.

سفیر قرقیزستان، امروز با استقبال معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی وارد بیرجند شد. وی علاوه بر حضور در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، بازدید از کارخانه کویر تایر و کارخانه تولید کاشی و سرامیک در شهرک صنعتی بیرجند را در برنامه داشت. نشست با دستگاه‌های اجرایی و فعالان اقتصادی استان، نشست با رؤسا و اساتید دانشگاه‌ها، نشست جمع‌بندی بررسی فرصت‌ها و زمینه‌های همکاری دو طرف و بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری بیرجند از دیگر برنامه‌های این سفر یک روزه است .