350 هکتار زیر کشت پنبه در شهرستان خوسف

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خوسف : سطح زیر کشت پنبه در شهرستان خوسف حدود 350 هکتار است ، که از این میزان از ارقام محلی در سطح منطقه کشت می باشد .

350 هکتار زیر کشت پنبه در شهرستان خوسف
  ستایش نخعی ،خبیری در گفتگویی با خبرنگاه پایگاه خبری بازتاب خراسان اظهار داشت : پنبه اصلاح شده هم در قالب مزارع که ،ارقام خرداد ، خورشید ،رامین ،ساجدی و لیدا هم به‌صورت پایلوت در مزارع جهت دستیابی و بهترین عملکرد و سازگارترین رقم در منطقه کشت شده است ، پیش‌بینی ما این است که از این سطح حدود 980 تن برداشت شود .

وی افزود :  این محصول در چند سال گذشته در بحث پنبه رقم پنبه مله بوده ، که در سالیان گذشته شاید بیش‌ از صد الی دویست سال گذشته این رقم در منطقه کشت می‌شده است .

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خوسف بیان داشت : این رقم بصورت منحصر بفرد در بخش خوسف و ماژان انجام می‌شده است ولی در سالیان گذشته شاید زیاد مورد توجه قرار نگرفته که خوشبختانه در سال زراعی 96و  97 به‌صورت پایلوت میزان اندکی را بذر از سوی این اداره تهیه و در قالب نشاء در گلخانه به‌صورت کشت نشایی انجام و بعد هم منتقل مزارع شد .

خبیری با اشاره به بحث کشت پنبه مله در سال زراعی 1401 در شهرستان خوسف اظهار داشت : حدود 6 هکتار از اراضی به کشت پنبه مله اختصاص یافت که پیش‌بینی ما این است که حدود 9 تن عملکرد داشته باشیم .

وی با بیان اینکه پنبه مله خصوصیات منحصربه‌ فردی در این شهرستان دارد گفت : در مورد پنبه محلی که همان پنبه مله نام دارد  و قداستی  که مردم به محصول پنبه قائل هستند و از اهمیت خاصی  برخورد دارند ، کیفیت و رنگ واقعی و طبیعی می باشد.

خبیری در پایان افزود: بحث‌های ژنتیکی و اصلاح پنبه مله در مرکز تحقیقات آزمایشاتی را در حال انجام است که ان‌شاءالله بتوانیم به عملکرد مطلوبی در پنبه مله هم برسیم .