مرمت بنای تاریخی مقبره تورانشاه سرایان

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از مرمت بنای تاریخی آرامگاه تورانشاه شهر سرایان خبر داد.
بنای تاریخی مقبره تورانشاه سرایان مرمت شد
به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، هادی شاهوردی در حاشیه بازدید از بنای تاریخی مقبره تورانشاه سرایان، اظهار داشت: عملیات مرمت صورت گرفته شامل حذف اندود فرسوده گچ دیواره‌ها و سقف ایوان، جمع‌آوری سنگ‌فرش کف ایوان، جمع‌آوری سکوی برداشت آب غیراصولی که باعث آسیب به بنا شده بود، خواناسازی و حفاظت مرمت‌های صورت گرفته دوره‌های گذشته و قابل‌نمایش برای بازدیدکنندگان، اجرای مجدد اندود گچ دیواره‌ها و سقف متناسب با الگوی موجود، شناسایی چند مورد سنگ‌قبر در کف ایوان که در مرمت‌های گذشته مدفون شده بود و انتقال به کف جدید، آجرفرش کف بنا با آجر سرامیکی بدون لعاب، بازسازی خرند ورودی، اجرای سیستم روشنایی و پایش تصویری بوده که در مدت یک ماه و با اعتباری بالغ‌بر 400 میلیون ریال انجام شده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: این بنای تاریخی با شماره 15286 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در حاشیه جنوبی شهر سرایان با نقشه هشت‌ ضلعی که ورودی آن با طاق جناغی در ضلع شمال شرقی قرار گرفته است.

وی گفت: پس از سر در ورودی بلافاصله فضای گنبد خانه با نقشه هشت‌ضلعی که هر ضلع آن دارای طاقی با قوس جناغی ست واقع شده است. ابعاد فضای گنبد خانه 7.6 در 7.6 متر است و هرکدام از طاق‌ها 3.2 متر عرض و یک متر عمق دارند. گنبد خانه به شیوه عرقچین با کمک فیلپوش‌های کوچکی که فضای هشت‌ ضلعی را به دایره نزدیک کرده، بنا شده است. نمای خارجی بنا دارای طاق‌های تزئینی است که با آجر کار شده‌اند.

شاهوردی ادامه داد: دوره تاریخی این بنابر اساس مدارک موجود به‌ احتمال فراوان به دوره تیموری برمی‌گردد. وجود سنگ‌قبرهای که به دوره تیموری تعلق دارند و نیز سنگ‌لوحی بر بالاس درگاه ورودی بنا که دارای متن زیر است: «تمت هذه العماره المیمونه الشریفه سلطان الاولیا نظام الحق و الدین تورانشاه علیه الرحمه و الرضوان فی شهر ذوالقعده سنه ثمان و خمسین و فی ثمانماه» این مکان مدفن عارف بزرگی به نام تورانشاه بوده است.