مردم خراسان‌جنوبی امسال منتظر بارورسازی ابرها باشند

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی گفت: امسال عملیات باروری ابرها در خراسان‌جنوبی هم اجرایی خواهد شد.
مردم خراسان‌جنوبی امسال منتظر بارورسازی ابرها باشند
به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، قابل توجه است که استان مرزی خراسان جنوبی از سال 78 وارد خشکسالی شده است و اکنون 100 درصد مساحت این استان درگیر خشکسالی است که براساس شاخص‌های بلند مدت 35 درصد مساحت استان درگیر خشکسالی حاد و بسیار شدید است.

با وجود خشکسالی‌های پی‌درپی لطمه شدیدی به بخش کشاورزی وارد شده است و با توجه به وابستگی زیاد این بخش به میزان رطوبت خاک تأثیر خشکسالی به‌وضوح در بخش کشاورزی استان دیده می‌شود.
پدیده خشکسالی و کاهش شدید بارندگی بعد از 18 سال منابع آبی استان را به مرز بحران رسانده است و خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی سبب فرونشست زمین نیز شده است.

وضعیت حاد خشکسالی سبب افزایش دشت‌های ممنوعه استان و فرونشست‌های 20کیلومتری زمین در برخی دشت‌های بحرانی از جمله دشت سرایان شده است.

بیش از دو دهه است که خراسان جنوبی ضمن مواجهه با خشکسالی، منابع آبی آن بر اثر استفاده زیاد و کمبود بارندگی رو به پایان است، این موضوع سبب شده است کنار گزینه‌های انتقال آب از خارج استان، کنتورگذاری چاه‌ها، بارورسازی ابرها هم برای جبران بارندگی‌ها مطرح شود،
موضوعی که از سال 93 در استان مطرح و برای به ثمر رسیدن آن پیگیری‌های زیاد و قول‌هایی هم داده شد و بالاخره در بهمن 95 نخستین بار طرح باروری ابرها در خراسان جنوبی اجرا شد که شهرستان‌های مختلف از آن بهره‌مند شدند.

به‌گفته کارشناسان و مسئولان متولی آب، درصدی از کمبود آب نیز جبران شد و برخی قنات‌های مرده جان دوباره گرفت.

این پروژه برای دومین بار در سال 97 هم بار دیگر در مناطقی از خراسان جنوبی اجرایی شد که به‌گفته مرکز ملی تحقیقات باروری ابرهای کشور این عملیات هم مثبت ارزیابی شده است.

بعد از این تاریخ پروژه باروری ابرها در کل کشور به‌مدت دو سال به‌دلیل مشکلات فنی و نبود هواپیما به حالت تعلیق درآمد تا اینکه با ورود نیروهای هوافضای سپاه بار دیگر زمینه فراهم ساختن اجرای این عملیات در نقاط مختلف کشور فراهم شد و به‌گفته سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در سال جاری عملیات باروری ابرها در خراسان جنوبی هم اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از انجام عملیات باروری ابرها در استان خبر داد و گفت: کارشناسان مرکز ملی تحقیقات باروری ابرهای ایران یک ماه گذشته با حضور 4روزه در خراسان جنوبی بازدید‌‎هایی را از نقاط مختلف استان انجام دادند.

سروری با بیان اینکه در این بازدیدها شرایط نقاط مستعد استان برای انجام عملیات باروری ابرها بررسی شده و مورد کنکاش قرار گرفته است، اظهار داشت: هنوز نتایج این تحقیقات در اختیار ما گذاشته نشده است، اما آن‌چه مسلم است این‌که پروژه باروری ابرها در استان اجرایی خواهد شد.

باروری ابرها با کمک تکنولوژی بومی و داخلی

وی با بیان اینکه عملیات باروری ابرها به‌صورت ژنراتور زمینی و هوایی انجام می‌شود، افزود: در گذشته این عملیات با کمک تکنولوژی روسی و هواپیماهای روسی انجام می‌شد که سال گذشته با ورود هوافضای سپاه این تکنولوژی بومی‌سازی و داخلی شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اجرای عملیات باروری ابرها در سال 1400 به‌صورت آزمایشی در کشور ادامه داد: باروری ابرها 5 تا 10 درصد حجم بارش‌ها را می‌‌توانند افزایش دهد که البته اجرای این پروژه به مساعد شدن شرایط جوی استان بستگی دارد.

وی با اعلام اینکه هزینه‌های این پروژه از محل اعتبارات ملی تأمین می‌شود، اظهار امیدواری کرد با باروری ابرها در خراسان جنوبی به افزایش حجم ابرهای باران‌زا کمک شود.