۲۵۰ درصد رشد صادرات کالا از خراسان رضوی به روسیه

رییس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ۱۵ میلیون دلار کالا در هفت ماهه نخست امسال از این استان به کشور روسیه صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۵۰ درصد رشد داشته است. 

صادرات کالا از خراسان رضوی به روسیه ۲۵۰ درصد رشد یافت

به گزارش  پایگاه خبری بازتاب خراسان ، محمدعلی امیر فخریان افزود: ارزش کالاهای صادر شده به کشور روسیه در مدت مشابه پارسال چهار میلیون و ۳۸۲ هزار دلار بوده است.

وی عمده کالاهای صادراتی از خراسان رضوی به روسیه در این مدت را شامل پسته، فروکروم (ماده معدنی)، اکسیدها، قهوه، ظروف شیشه ای، الیاف سنستیک، لوازم آشپزخانه، کاشی و سرامیک ذکر و بیان کرد: در همین مدت ۴.۵ میلیون دلار کالا از روسیه به خراسان رضوی وارد شده که شامل پنبه،ماشین آلات صنعتی، حبوبات، ابریشم و دانه کتان است.

امیرفخریان با بیان اینکه افزایش مراودات رویکرد ما در خصوص تجارت با روسیه و سایر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا است، گفت: در سال جاری ۲۲ میلیون دلار کالا از خراسان رضوی به کشورهای قرقیزستان و ۱۳.۵ میلیون میلیون دلار کالا به کشور قزاقستان صادر شده است.

وی با اشاره به کاهش میزان صادرات کالا از خراسان رضوی به کشورهای قزاقستان و قرقیزستان طی سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال افزود: دلیل این کاهش تغییر مسیر ترانزیتی کالای خراسان رضوی از مرز سرخس به کشورهای ترکمنستان و قزاقستان و جایگزین شدن آن با مسیر دریای خزر و کشتی های رو-رو بوده است، ضمن اینکه خراسان رضوی می تواند کالاهای خود را از بندر امیرآباد در استان مازندران به طور مستقیم به بندر اکتائو در قزاقستان نیز ارسال کند.

رییس اداره بازرگانی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی میزان واردات کالا در هفت ماهه امسال از کشورهای اوراسیا به خراسان رضوی را شامل ۶.۵ میلیون دلار از قزاقستان و سه میلیون دلار از قرقیزستان برشمرد.

وی در خصوص گروه کالاهای صادراتی از خراسان رضوی به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا گفت: در مدت مزبور سهم صنعت از کل کالاهای صادراتی به کشورهای اوراسیا ۱۶ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۸ درصد رشد داشته، سهم مواد معدنی و صنایع معدنی در این خصوص ۹ میلیون دلار بوده که ۶۹ درصد افزایش داشته و سهم محصولات کشاورزی ۲۸ میلیون دلار بوده که ۱۲ درصد کاهش داشته است.

امیر فخریان بیان کرد: اولویت ۲ کشور ایران و روسیه در مراودات تجاری، تقویت مبادلات از مرزهای شمالی و شمال غربی، دریای خزر از طریق بنادر نوشهر، امیرآباد و انزلی است که می تواند منافع خوبی برای آنها داشته باشد.