مرمت آب‌انبار کمال شهر آیسک سرایان

رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان از شروع عملیات مرمت آب‌انبار کمال شهر آیسک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، محمد عرب گفت: عملیات پیش‌بینی شده در این مرحله شامل محوطه‌سازی فاصله بین مخزن و سردر با اجرای آجرفرش، سنگ‌فرش با سنگ لاشه بومی منطقه و پیش‌بینی فضای سبز و تأمین نیکمت برای نشستن با هدف ایجاد بوستان در اطراف بنای تاریخی است.
رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان افزود: شهرداری آیسک در تأمین قسمتی از مصالح مورد نیاز در این طرح مشارکت می‌کند.
عرب گفت: بنای تاریخی آب‌انبار کمال واقع در شهر آیسک، شامل سردر ورودی، پلکان، پاشیر، مخزن، گنبد مخزن و استخر است. ورودی بنا سردری است با طاق جناغی که با استفاده از تویزه فضای آن پوشیده شده، پس از سردر، پلکان بنا قرار دارد که مستقیماً به پاشیر منتهی می‌شود. پوشش پلکان با قوس جناغی به شیوه آهنگ است. بنا دارای پاشیر به‌صورت چهارضلعی منظم که به‌وسیله پوشش چهار ترک مسقف شده و بعد از فضای پاشیر، مخزن آب‌انبار قرار دارد که به‌صورت استوانه‌ای با پوشش آجری گنبدی به شیوه عرقچین است.
او افزود: در کنار مخزن استخری قرار داشته که آب قبل از ورود به مخزن مدتی در این استخر می‌مانده تا املاح آن ته‌نشین شود. این بنا فاقد سنگ‌لوح یا هرگونه نوشته دیگری که بیان‌کننده تاریخ ساخت آن باشد است.

سبک معماری بنا و شباهت کامل آن با آب‌انبار محمدباقران که در سال ۱۰۸۸ در زمان سلطنت شاه سلیمان صفوی بنا شده، به دوره صفوی تعلق دارد و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.