عضویت افزایش ۹۰ درصدی  در کتابخانه‌های خراسان جنوبی

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان‌ جنوبی گفت: در یک سال اخیر شاهد رشد ۹۰ درصدی عضویت در کتابخانه‌های استان بودیم و خراسان جنوبی به لحاظ جمعیت، رتبه دوم عضویت در کتابخانه‌های کشور را دارد.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، محمود حاجی در نشست خبری به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی افزود: در سال‌های اخیر شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌ها سبب ریزش عضویت کتابخانه‌ها شد و میزان عضویت از ۵۰ هزار نفر به ۱۸ هزار نفر کاهش یافت.

وی با بیان اینکه اکنون بیش از ۶۰ هزار و ۳۵ نفر در کتابخانه‌های استان عضویت دارند، اظهار داشت: از این میزان ۴۳ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی استان عضو هستند.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان‌ جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر ۸۴ باب کتابخانه در خراسان جنوبی وجود دارد که ۱۱ باب مشارکتی و مابقی مربوط به نهاد کتابخانه‌های عمومی است.

وی عنوان کرد: یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار نسخه کتاب در مخازن کتابخانه‌های استان وجود دارد، همچنین با ۲۳ هزار و ۷۸۹ مترمربع مساحت نسبت فضای کتابخانه ۳.۹ درصد است که باید به نسبت جمعیت استان به هشت مترمربع برسد.

حاجی رشد اعتبارات مصوب نهاد کتابخانه‌های عمومی استان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: امسال تاکنون ۱۲ میلیارد تومان اعتبار در این حوزه به استان اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: ۲۰ پروژه عمرانی در حال احداث است که برای تکمیل نیاز به ۴۰ میلیارد اعتبار دارد و این رقم در مصوبات سفر دوم رئیس جمهور به استان تصویب شده است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان‌ جنوبی افزود: از این رقم ۲۵ میلیارد تومان برای ۱۵ پروژه و ۱۵ میلیارد تومان نیز برای پروژه کتابخانه قاین در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: در کتابخانه‌های عمومی استان ۴۰ خدمت برای‌ اقشار مختلف مردم ارایه می‌شود و امروز همه کتابخانه‌ها مجهز به بخش کودک شده‌اند چون بخش عظیمی از مخاطبان کودکان هستند.

حاجی یادآور شد: ادبیات، دین و کودک رتبه نخست کتاب‌های امانت گرفته شده کتابخانه‌های استان را به خود اختصاص داده است که نشان می‌دهد مردم استان به فرهنگ توجه ویژه داشته، مذهبی بوده و به مقوله ادبیات و زبان فارسی علاقمند هستند.

وی افزود: بسیاری از پروژه‌های کتابخانه‌ها از جمله در امیرآباد، آرین‌شهر، آبیز، حاجی‌آباد، قهستان و سایر سال‌های قبل در استان راکد بودند که بعد از سفر رئیس جمهور به استان اعتبار اخذ و در حال تکمیل یا افتتاح هستند.

حاجی بیان کرد: عملیات اجرایی یک باب کتابخانه در قالب کتاب‌های خطی و چاپ سنگ در بافت تاریخی شهرستان بشرویه این هفته آغاز می‌شود.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان‌ جنوبی تصریح کرد: در یکسال گذشته ۹۵ هزار جلد کتاب معادل چهار میلیارد تومان توسط شهروندان به کتابخانه‌های استان اهدا شده است .