روی ناخوش تحریم ها و عدم صادرات، داغی بر دل انارکاران فردوس

فصل پاییز و موسم برداشت محصول انار از باغات شهرستان فردوس است، محصولی استراتژیک که سطح زیر کشت آن به دوهزار هکتار می رسد .
روی ناخوش تحریم ها و عدم صادرات، داغی بر دل انارکاران فردوس
  اعظم جمالی ، به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان ،سالانه ۲۸ تا ۳۰ هزارتن از این میوه خوشمزه و خوش آب و رنگ از باغات شهرستان فردوس برداشت و روانه بازار می شود.

انار فردوس به سبب کیفیت و ماندگاری بالا در سطح کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است و از این رو در گذشته های نچندان دور شاهد حضور خریداران انار از کشورهای مختلف در فردوس بودیم و بخش قابل توجهی از انار این شهرستان نیز به کشورهای مختلف آسیای شرقی و حاشیه خلیج فارس صادر می شد، اما امروز دیگر خبری از حضور خریداران و صادرات انار فردوس نیست و این موضوع سبب نگرانی باغداران فردوسی شده، باغدارانی که برای تولید انار متحمل هزینه های زیادی شده اند و امروز چشم امید به فروش محصول خود دوخته اند اما هوا روبه سردی می رود و انارها بر شاخه مانده …
اما آیا سازمان جهاد کشاورزی برای خرید انار از باغداران و یا فرآوری این محصول تدبیری نیندیشیده است؟ چرا هر ساله باید انار مرغوب و باکیفیت باغات فردوس توسط دلالان با قیمت ناچیزی خریداری و‌ ماه ها بعد پول خرید آن به باغدار پرداخت شود؟
وظیفه حمایت از باغداران و‌ کشاورزان که عموما تنها منبع درآمدشان کشاورزی و‌ تولید محصول است، بعهده کدام نهاد یا سازمان است؟
آیا بهتر نیست با ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستانی با تولید سالانه ۳۰ هزارتن انار، به رونق اقتصادی و اشتغال زایی کمک و دغدغه باغدار برای فروش محصول برطرف شود؟
انار مرغوب فردوس بعنوان یک محصول استراتژیک باید همچون گذشته به جایگاه صادرات برگردد و این مهم نیازمند تدابیر سازمان جهاد کشاورزی و حمایت مسئولان مربوطه است.