آغاز برداشت طلای سفید از مزارع خراسان جنوبی|تولید پنبه ۱۲ درصد افزایش یافت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه برداشت پنبه از مزارع خراسان جنوبی آغاز است، گفت: پیش بینی می شود برداشت این محصول در استان ۱۲ درصد افزایش یابد.
آغاز برداشت طلای سفید از مزارع خراسان جنوبی|تولید پنبه ۱۲ درصد افزایش یافت
به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ،اگر نام این محصول ارزشمند را طلای سفید بگذاریم اغراق نکرده ایم. وقتی پنبه خراسان جنوبی محل کسب درآمد و رزق و روزی بیش از ۴ هزار پنبه کار را فراهم کرده و رتبه ششم تولید این محصول را به خود اختصاص داده ایم بی شک در حکم طلا برای استان کویری خراسان جنوبی محسوب می شود.

علاوه بر پنبه مله که یکی از محصولات خاص و ویژه خراسان جنوبی و شهرستان خوسف است. پنبه سفید نیز در بسیاری از شهرهای خراسان جنوبی چون بشرویه تولید می شود و بی شک نقش مهمی نیز در فرایند تولید پوشاک سالم و طبیعی ایفا می کند.

مهدی جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: یکی از محصولات مزیت دار خراسان جنوبی پنبه است که محل درآمد بسیاری از کشاورزان خراسان جنوبی محسوب می شود.

پیش بینی برداشت ۱۸ هزار تن پنبه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه پیش بینی می شود که در سال جاری حدود ۱۸ هزار تن پنبه در استان تولید شود، بیان کرد: این میزان تولید در مقایسه با سال قبل افزایش افزایش ۱۲ درصدی را نشان می دهد.

جعفری گفت: امسال در خراسان جنوبی هفت هزار و ۱۱۵ هکتار سطح زیر کشت پنبه است که در این زمینه نیز در مقایسه با سال گذشته ۱۱ درصد افزایش داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه شهرستان بشرویه با سه هزار و ۵۰۰ هکتار بیشتر سطح زیر کشت پنبه را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: بعد از بشرویه شهرستان سرایان با هزار و ۴۰۰ هکتار، قاین با ۸۰۰ هکتار بیشترین سطح زیر کشت ومیزان تولید پنبه در خراسان جنوبی را دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در شهرستان های نهبندان و بشرویه برداشت پنبه به صورت مکانیزه توسط ۱۰ دستگاه کمباین انجام می شود.

برداشت پنبه تا بهمن ادامه دارد

جعفری با تأکید بر اینکه برداشت پنیه به صورت دستی از ۲۰ مهر در خراسان جنوبی آغاز شده است، گفت: برداشت پنبه تا بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

وی یادآور شد: سال گذشته ۱۵ هزار و ۷۷۹ تن پنبه در خراسان جنوبی تولید شده است که رقم بسیار خوبی محسوب می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی درباره فرآوری و صنایع مرتبط با محصول پنبه گفت: در حال حاضر هفت کارخانه پنبه پاک کنی در استان فعالیت دارند که سه کارخانه در بشرویه و سرایان است.

جعفری با بیان اینکه از محصول خروجی کارخانه های پنبه پاک کنی خراسان جنوبی بیش از ۱۰ هزار تن به استان هایی چون قم و خراسان رضوی ارسال می شود، بیان کرد: در استان ما ۴ هزار و ۹۲۵ نفر بهره بردار پنبه وجود دارد.