دست خشکسالی بر روی «آرک و گُرُنگ» خوسف

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف گفت: ۱۰ آب انبار در منطقه حفاظت شده ارک و گرنگ وجود داشته که در راستای استفاده بهینه از آب باران و مقابله با خشکسالی مرمت شده است.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان، خراسان جنوبی با داشتن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی در بخش گردشگری، سالانه توجه زیادی از گردشگران و مسافران را به خود جلب می‌کند. اگرچه طی سال‌های اخیر، کرونا محدودیت‌هایی ایجاد کرده اما زیبایی‌های این دیار کویری همچنان پشم نوازی می‌کند.

در گوشه و کنارهای این استان مناطقی طبیعی و چشم اندازهای زیبایی در قاب نگاه هر بیننده به تصویر کشیده می‌شود. ناگفته نماند خساست ۲۰ ساله آسمان و کمبود باران در سال‌های متمادی اثر نامطلوبی بر زیبایی‌های طبیعت در این دیار گذاشته و برخی مناطق را به ناچار دستخوش تغییراتی کرده تا هویت شأن محفوظ بماند.

منطقه حفاظت شده آرک و گرنگ در خوسف با وسعتی بالغ ۲۰ هکتار دارای گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری بوده که از بی مهری‌های روزگار بی نصیب نمانده است.

هرچند این منطقه پناهگاه گونه‌های جانوری متعددی بوده و بسیاری از گیاهان دارویی ارزشمند در این منطقه رویش دارند اما بیشتر مراتع منطقه ضعیف یا فقیر بوده و در بعضی نقاط به دلیل خشکسالی‌های شدید، پوشش بومی منطقه در معرض تهدید است.

مرمت آبشخورها و منابع آبی منطقه حفاظت شده

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف با اشاره به منطقه حفاظت شده ارک و گرنگ، بیان کرد: در این منطقه حفاظت شده گونه‌های جانوری کل و بز، گرگ، شغال، شاه روباه، روباه عقاب طلایی، شاه بوف، کبک، تیهو زیست می‌کند.

محمد دادی ادامه داد: گونه شاخص این منطقه کل و بز بوده که با توجه به سر شماری های انجام شده، جمعیت این گونه ارزشمند رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه علاوه بر گونه‌های جانوری، این منطقه از نظر پوشش گیاهی یکی از نواحی جنگلی و زیبای استان محسوب می‌شود، افزود: غالب پوشش گیاهی این منطقه را درختان بادامشک، بنه، گز و تاغ، و گیاهان دارویی همچون گل زوفا، کلپوره، شاه تره، خاکشیر و درمنه تشکیل می‌دهند.

دادی منطقه حفاظت شده ارک و گرنگ با دو پاسگاه محیط بانی حفاظت می‌شود گفت: همواره در راستای حفظ جمعیت جانوری اقداماتی انجام می‌شود تا شاهد انقراض گونه‌های خاص جانوری نباشیم.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف بیان کرد: با شروع فصل بارندگی منابع آبی در مناطق حفاظت شده بررسی و رفع عیب می‌شوند تا آمادگی آبگیری از آب باران را داشته باشند.

دادی با بیان اینکه منطقه حفاظت شده ارک و گرنگ ۲۰ هکتار مساحت داشته که حدود ۱۰ آب انبار با گنجایش ۱۰۰ هزار لیتر آب را دارد، افزود: پنج باب آب انبار در منطقه به گونه‌ای طراحی شده که قابلیت آبگیری به صورت طبیعی و بدون دخالت انسان را دارد