تجهیزات و فناوری‌های جدید برای محیط‌بانان تامین شد

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تجهیزات لازم و بیشتر انفرادی برای استفاده محیط بانان با اعتبار ۲۱ میلیارد تومان تامین شده که از نظر کیفی در تراز بسیار مناسبی است. 

تجهیزات و فناوری‌های جدید برای محیط‌بانان تامین شد
به گزارش بازتاب خراسان، علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران افزود: این تجهیزات خریداری شده و آماده ارسال به استان‌ها است تا همه استان‌ها از نظر حفاظتی در تراز مناسبی قرار گیرند.

وی بیان کرد: با توجه به وسعت مناطق تحت مدیریت استان خراسان جنوبی و گونه‌های ارزشی تلاش ما این خواهد بود که از نظر هوشمندسازی حفاظت و پایش الکترونیکی، این استان بهتر از گذشته با استفاده از تولیدات داخلی تجهیز شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خراسان جنوبی از نظر اقلیمی در شرایط خشک و نیمه‌خشک قرار دارد که همین موضوع باعث شده مخاطرات طبیعی متعدد را تجربه کند، بارش‌های رگباری و سیل‌آسا، گرمای هوا، افزایش پدیده گرد و غبار از مهمترین مشکلات و مخاطرات طبیعی است که این منطقه با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

وی عنوان کرد: گنجینه‌های طبیعی گیاهی و جانوری بسیار خوب و ارزشمندی در استان داریم که باید حفظ شود و با توجه به شرایط استان همین گونه‌هایی که حفظ شده نیز بسیار ارزشمند است از طرفی برای مدیریت بهتر باید پایش‌ها و نظارت‌ها افزایش یابد.

سلاجقه با اشاره به کمبود نیروی انسانی در سازمان حفاظت محیط زیست و تلاش برای جبران این کمبود افزود: خراسان جنوبی از جمله استان‌هایی است که با کمبود نیروی انسانی مواجه است و تلاش ما این خواهد بود که تقویت شود لذا در مجموع وضعیت استان از نظر محیط زیست انسانی و طبیعی و محیط بانان وضعیت مناسبی نیست.

وی با بیان اینکه برای جبران کمبود نیرو از تجهیزات الکترونیکی، پهپادها و ظرفیت دانش‌بنیان استفاده می‌کنیم گفت: تجهیزاتی الکترونیکی که امروز در استان رونمایی شد از نظر کمی خوب نیست اما این نوید را می‌دهم که طی ۲ هفته آینده همه ادارات محیط زیست استان‌ها به تجهیزات بسیار پیشرفته از نظر انفرادی و با کیفیت مطلوب تجهیز شوند.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: تلاش ما این است با اعتبار مناسبی که درخواست آن را در بودجه ۱۴۰۲ داده‌ایم، بتوانیم پایش را در بعد صنایع به‌صورت مرکزی داشته باشیم و الان به‌صورت ستادی و استانی در حال انجام است همچنین پایش مرکزی تالاب‌ها نیز انجام می‌شود.

وی افزود: در تلاشیم که سال آینده تمامی مناطق تحت مدیریت ما به وسیله پرنده‌ها پایش بر خط شوند تا هم متخلفان و معارضین را شناسایی کنیم و در سرشماری هم بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

سلاجقه گفت برای مدیریت مناطق تحت حفاظت باید تجهیزات خاصی را داشته باشیم تا به‌خوبی پایش شود و در بعد محیط زیست طبیعی استان باید دقت‌ها و نظارت‌ها افزایش یابد چرا که در مرز شکنندگی قرار دارد.

وی افزود: برای تمامی گونه‌های کشور که در فهرست قرمز قرار دارند، یک طرح جامع تهیه شده و پایش می‌شوند، به عنوان مثال برای یوز به عنوان گونه شاخص کشور این اقدام در حال انجام است و خراسان جنوبی به عنوان خاستگاه این حیوان از نظر یوز آسیایی در وضعیت مناسبی قرار ندارد که باید تقویت شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برنامه ما این است که تکثیر در اسارت درخصوص یوز را در سایر استان‌ها هم گسترش دهیم و در سمنان در محدوده توران این طرح در حال انجام است که در خراسان جنوبی هم برای حفاظت، گونه‌های خاص منطقه‌ای مشخص و به مرکز اعلام شود تا همراهی لازم را داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه در ستاد ملی مقابله با گرد و غبار، برنامه‌های جامع به‌صورت ملی و بین‌المللی دیده شده است گفت: در بعد ملی متولی اصلی سازمان منابع طبیعی است که علاوه بر وظایف ذاتی، سالی باید ۳۰۰ هزار هکتار کارهای بیابان‌زدایی انجام دهد.

سلاجقه بیان کرد: برای این منظور برنامه ۱۰ ساله در کشور تدوین و مصوب شده اما اعتبار نیاز دارد که قرار بود در قبال تکلیف انجام شده به سازمان منابع طبیعی پرداخت شود و هنوز محقق نشده است.

وی گفت: ما درخواست کردیم که اعتباری برای این منظور در بودجه سال ۱۴۰۲ گذاشته ‌شود و اعتباری که الان در نظر گرفته شده، مناسب است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از خراسان جنوبی به عنوان یک جبهه ورودی گرد و غبار در کشور نام برد و افزود: اعتبار مناسبی برای این استان در نظر گرفته شده که باید اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کارها را انجام دهد و حفاظت محیط زیست هم نظارت لازم و مطلوب را داشته باشد.

وی عنوان کرد: در خراسان جنوبی به دلیل اینکه کشور همسایه در این منطقه دولت مستقر ندارد، نمی‌توانیم خیلی وارد تعاملات سیاسی و اجرایی برای مدیریت گرد و غبار شویم وگرنه مانند سایر استان‌ها می‌توانیم تبادلات کارشناسی و اتخاذ روش‌های علمی را به‌صورت بین‌المللی داشته باشیم.

سلاجقه درباره ورود حیات وحش به مزارع کشاورزان، خسارت‌های وارده و حمایت‌های سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه گفت: این مشکل با بیمه حدود ۱۵ میلیارد تومان از طریق صندوق محیط زیست کشور مرتفع شد و خسارت وارده جبران خواهد شد، پس کشاورزان نگرانی نداشته باشند.

وی اضافه کرد: موضوع ادغام محیط زیست و منابع طبیعی در سطح کشور نیازمند گفتمان ملی است و کارشناسان هر دو مجموعه با بحث‌های فنی در کنفرانس‌ها و نشست‌ها باید همراه باشند از طرفی این دو نهاد از نظر اجرای وظایف خیلی به هم نزدیک هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هدف از سفر به خراسان جنوبی بازدید از مناطق حفاظت شده استان است تا براساس داده‌های میدانی که می‌گیریم نسبت به عملکرد و وظایف اداره‌ کل استان از جنبه مدیریتی شاخص‌های مناسبی داشته باشیم.

وی اظهار داشت: خراسان جنوبی از نظر صنعتی مشکل حادی در زمینه آلاینده‌ها ندارد و در اداره‌ کل حفاظت محیط زیست برای این منظور پایش‌های برخط انجام می‌شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز با استقبال استاندار خراسان جنوبی وارد این استان شد و بدو ورود با حضور در گلزار شهدای بیرجند به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

سلاجقه سپس با حضور در منزل شهید حسین یوسفی هریوند از شهدای تازه شناسایی شده در بیرجند، با خانواده این شهید والامقام دیدار و گفت و گو کرد.

همچنین با حضور وی در اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی پروژه هوشمندسازی حفاظت و پایش الکترونیکی مناطق تحت مدیریت (دوربین و پهپاد) افتتاح شد.

بازدید از مناطق حفاظت شده و دیدار با محیط بانان همچنین بازدید از کارخانه کویر تایر به عنوان اولین تولیدکننده تایر سبز و شرکت تایرسازی دانش‌بنیان در کشور از دیگر برنامه‌های این سفر یک روزه است.

هفت منطقه حفاظت شده، سه پناهگاه حیات وحش، ۶ منطقه شکار ممنوع و چهار منطقه شکار ممنوع مرزی در استان خراسان جنوبی وجود دارد که تحت مدیریت حفاظت محیط زیست است