طرح جامع ترافیک شهر بیرجند در انتظار تصویب نهایی است

نایب رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: طرح جامع ترافیک شهر بیرجند در انتظار تصویب نهایی است و هرگونه اقدام یا پروژه‌ای باید براساس این طرح انجام شود.
طرح جامع ترافیک شهر بیرجند در انتظار تصویب نهایی است
به گزارش بازتاب خراسان ،فرید فروزانفر روز چهارشنبه افزود: طرح جامع ترافیک شهر بیرجند سال ۱۳۹۹ در شورای هماهنگی ترافیک استان به تصویب رسید و برای تصویب نهایی به وزارت کشور ارسال شد که با گذشت ۲ سال هنوز تعیین تکلیف نشده است.

وی گفت: در این طرح جامع همه راهکارهای حل مشکل ترافیکی، یکطرفه شدن برخی خیابان‌ها، احداث تقاطع‌های غیر همسطح و اصلاح هندسی بسیاری از معابر پیش‌بینی شده اما چون مصوب نشده است قابلیت اجرایی ندارد لذا در اغلب نقاط شهر دچار مشکل هستیم.

عضو کمیسیون عمران شورای شهر بیرجند اضافه کرد: خیابان‌های طالقانی، ارتش، چهارراه غفاری در جنوب شهر و سه راه اسدی یا برخی از مناطق مهرشهر در قسمت شمال بیرجند دچار مشکلات حاد ترافیکی هستند.

وی گفت: علاوه بر احداث تقاطع‌های غیر همسطح به دنبال تعریض خیابان ارتش هستیم اما ارتش انتظار دارد معادل آنچه برای تعریض خیابان به شهرداری می‌دهد در جای دیگری از سوی دولت جبران شود که با توجه به همراهی این نهاد باید اداره کل راه و شهرسازی و معاونت عمرانی استانداری هم در این زمینه همکاری کنند.

فروزانفر با اشاره به اینکه در طرح جامع ترافیکی شهر بیرجند خط بی آر تی در محور شرقی - غربی دیده شده است گفت: این خط حمل و نقل سریع از دانشگاه بیرچند تا معصومیه طراحی شده که احداث آن نیازمند تعریض خیابان ارتش و یکطرفه شدن احتمالی خیابان طالقانی است.

وی ادامه داد: احداث ورودی دوم منطقه مهرشهر بیرجند نیز از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا الان فقط یک ورودی در این منطقه داریم و اگر حادثه‌ای در آنجا رخ داد که یک ورودی هم مسدود شود، به بن بست می‌خوریم لذا ورودی دوم باید با کمک راه و شهرسازی ساخته شود.

تعریض خیابان‌های ارتش و طالقانی به بودجه نیاز دارد

نایب رئیس شورای شهر بیرجند با اشاره به ساختار ترافیکی این شهر گفت: در این ساختار معابر شمالی - جنوبی خوبی داریم و نمونه آن خیابان‌های غفاری، شهید ناصری، معلم، پاسداران و صیاد شیرازی است که مشکل ترافیکی و انتقال جمعیت در این محورها نداریم.

وی افزود: سمت غربی - شرقی شهر فقط شبکه شریانی درجه یک شهری خیابان‌های ارتش و طالقانی است که از اهمیت زیادی هم برخوردار بوده اما باید تعریض شود.

فروزانفر ساخت حداقل هشت تقاطع غیر همسطح در قالب طرح جامع ترافیک را برای شهر بیرجند الزامی دانست و گفت: با توجه به بالا بودن هزینه‌ها و زمان‌بر بودن طرح انتظار می‌رود که دولت هم در ساخت برخی از این تقاطع‌ها با شهرداری همکاری کند چون خدمات عمومی و زیربنایی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: با قیمت روز ساخت هر تقاطع حداقل ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد از طرفی ۱۵۰ میلیارد تومان هم برای تملک باید پرداخت شود لذا طرح زمان‌بر و پر هزینه بوده که از توان شهرداری خارج است.

عضو کمیسیون عمران شورای شهر بیرجند افزود: یکطرفه کردن برخی خیابان‌ها از جمله ۱۷ شهریور، طالقانی، منتظری و حکیم نزاری هم به عنوان راهکارهای کوتاه‌ مدت در دستور کار شورای شهر است اما هنوز قطعی نیست.

وی گفت: ساخت پارکینگ برای خیابان‌ طالقانی در اولویت شهرداری و شورای شهر است که علاوه بر ساخت پارکینگ طبقاتی هلال از نیازهای اساسی شهر به شمار می‌رود اما هنوز در مرحله تملک اراضی هستیم