خراسان رضوی ،پایلوت نصب ژنراتورهای زمینی باروری ابر‌ها درکشور

برای اولین بار در کشور در حوزه مطالعات باروری ابرها، ۱۵ ژنراتور زمینی باروری ابر‌ها در استان خراسان رضوی نصب میشود.

خراسان رضوی ،پایلوت نصب ژنراتورهای زمینی باروری ابر‌ها درکشور

به گزارش بازتاب خراسان، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: اگر طرح باروری ابر‌ها درخراسان رضوی ،پایلوت نصب ژنراتورهای زمینی باروری ابر‌ها درکشور استان خراسان رضوی موفق عمل شود، در کشور نیز اجرایی خواهد شد.
علیرضا طاهری افزود: باروری ابر‌ها یک روش علمی تحقیقاتی برای افزایش میزان بارندگی‌ها است و طبق ادعای مطرح شده با بارور کردن ابر‌ها ۱۵ درصد به حجم بارش‌ها اضافه خواهد شد.
وی افزود: اکنون میزان ذخیره آب سد دوستی به کمتر از ۱۹ درصد کاهش یافته است، در حالیکه این میزان در مدت مشابه پارسال ۲۸ درصد بود.
طاهری گفت : حجم آب سد دوستی هم اکنون ۲۱۹ میلیون متر مکعب است که از این رقم ۱۱۹ میلیون متر مکعب آب قابل شرب است که این میزان نیز بین ایران و ترکمنستان نصف می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر حجم آب شرب ذخیره شده مشهد در سد‌های طرق ۶ میلیون متر مکعب، کارده چهار میلیون متر مکعب و سد ارداک ۹ میلیون مترمکعب است.
منابع آبی مشهد شامل دریاچه‌های پشت چهار سد "طرق، ارداک، دوستی و کارده" چندین حلقه چاه و ۲ رشته قنات است.
خراسان رضوی دارای ۳۲ سد در حال بهره‌برداری در شهرستان‌های تربت‌حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، جغتای، جوین، تایباد، تربت‌جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان است.
ظرفیت ذخایر آب سد‌های استان خراسان رضوی یک میلیارد و ۵۱۲ میلیون متر مکعب است که یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب آن مربوط به سد دوستی به عنوان بزرگترین سد استان است که به صورت مشترک و با سهم مساوی بین ایران و کشور ترکمنستان تقسیم می‌شود.