آغاز مطالعات طرح قطار سریع السیر تهران به مشهد

کار مطالعاتی اجرای طرح قطار سریع السیر تهران به مشهد از یکماه گذشته شروع شده است.
آغاز مطالعات طرح قطار سریع السیر تهران به مشهد
به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان، وزیر راه و شهرسازی در نشست اعضاء کمیسون عمران مجلس شورای اسلامی درآغاز مطالعات طرح قطار سریع السیر تهران به مشهد گفت: با دستور مقام معظم رهبری مطالعات اجرای ساخت قطار سریع السیر تهران به مشهد با ابلاغ وزارت راه به شرکت چینی برای احداث زیر سازی با مشارکت فاینانس (تامین مالی) از یکماه گذشته شروع شده است که با توافق با این شرکت چینی سرعت این قطار بین ۳۲۰ تا ۳۶۰ کیلومتر در ساعت است.

رستم قاسمی افزود: در حمل و نقل جاده‌ای ما ۲۲۰ هزار کیلومتر جاده در کشور داریم که حتی در ده سال گذشته برای نگهداری و مرمت آن بودجه‌ای در مجلس دیده نشده است و امیدواریم در برنامه هفتم و لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ محقق شود.

وی گفت: در حوزه جاده‌های ریلی بسیاری از واگن‌های مسافری و باری را به علت فرسودگی از مسیر خارج کردیم و حتی لوکوموتیو‌ها هم عمر مفید آن‌ها تمام شده است و نیازمند حمایت مالی برای خرید واگن‌ها و لوکوموتیو جدید هستیم تا در شبکه ریلی قرار بگیرند چرا که در منطقه بیش از ۲۰۰ میلیون تن کالا وجود دارد که مهم‌ترین مسیر برای جابجایی این کالا‌ها کشورمان ایران است اگر حجم این شبکه تامین شود می توانیم ظرفیت بالایی برای جابجایی کالا داشته باشیم.

قاسمی در حوزه کامیون‌های فرسوده هم گفت: در کشور بیش از ۴۰۰ هزار کامیون وجود دارد که ۱۶۰ هزار دستگاه فرسوده و بیش از ۲ میلیون دلار سوخت مازاد مصرف می کنند و این نیازمند جایگزینی کامیون‌های جدید در مسیر جاده ای است.

وی مشهد را شهری برای همه مردم کشور دانست و افزود: برای این شهر باید اهتمام ویژه‌ای داشت و یکی از طرح‌های مهم
شهر فرودگاه مشهد است که زمین آن پیش بینی و با چند سرمایه گذار هم صحبت شده است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی و مشهد هم گفت: توافقی که با آستانقدس صورت گرفت مشکل زمین حل شده است و در خود مشهد ۳۰ هزار واحد مسکونی پیش بینی شده است که آغاز بکار آن از روز‌های آینده شروع می شود.

رئیس کمیسون عمران مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: ما بدنبال اصلاح قانون نظام مهندسی، رفع مشکلات شهرداری مشهد و زیارت آسان برای زائران امام رضا (ع) هستیم.

رضائی افزود: در بودجه سال آینده بدنبال تهاتر شهرداری مشهد با دستگاه‌های دولتی برای مطالبات شهرداری که بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است هستیم.

وی گفت: مشکل واگن‌های قطار شهری، جاده‌های مواصلاتی به مشهد، خطوط ریلی و هوائی و همچنین حاشیه شهر مشهد و بدهی ۲۳۶ میلیون دلاری شهرداری مشهد به صندوق توسعه ملی موضوعاتی است که در این نشست ۳ روزه مورد بررسی قرارمی گیرد.

شهردار مشهد هم در این نشست مشهد را تابلو و آبروی نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: مشهد با ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار شهروند و سالانه بیش از ۳۰ میلیون زائر که حدود ۴ میلیون آن خارجی هستند و همچنین ۳۰۰ هزار اتباع خارجی که از این جمعیت ۲۶ هزار دانش آموز هستند نیازمند حمایت جدی دولتمردان است.

سید عبدالله ارجائی افزود: اقتصاد این شهر خدماتی که بیش از ۵۰ درصد هتل‌های کشور در این شهر قرار دارد و بودجه امسال ۲۶ همت(هزار میلیارد تومان) است که تا کنون بیش از ۵۰ درصد آن محقق شده است.

کمک برای پرداخت بدهی ارزی شهرداری مشهد به صندوق توسعه ملی با بیش از ۲۳۶ میلیون دلار، تامین ۶۰ دستگاه واگن باقیمانده خط یک شرکت قطار شهری، افزایش سهم اوراق مشارکت شهرداری‌ها در بودجه سال جاری برای هزینه‌های احداث و تکمیل قطار شهری، اتوبوس و بافت فرسوده که با پیشنهاد ۱۲هزار میلیاردی به ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد و دریافت مطالبات شهرداری از دولت و دستگاه‌های دولتی با بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مهم‌ترین موضوعاتی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.