صادرات ۳.۶ هزار تُن محصولات کشاورزی خراسان‌شمالی به کشورهای همسایه

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: سه هزار و ۶۰۰ تن انواع محصولات کشاورزی و صنایع غذایی از این استان به خارج از کشور صادر شد.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، سعید پورآبادی اظهار داشت: ارزش این میزان از صادرات بخش کشاورزی و صنایع غذایی ۲.۲ میلیون دلار است که ۲.۸ درصد از مجموع کل صادرات این استان را شامل می شود.

وی تصریح کرد: صادرات محصولات کشاورزی خراسان شمالی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ۱۵.۴ درصد و از نظر وزنی ۲۶.۵ درصد کاهش داشته است.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی افزود: محصولات کشاورزی و صنایع غذایی صادراتی استان شامل رب گوجه فرنگی، زعفران، ماکارونی، گل رُز هلندی و انواع گیاهان آپارتمانی و بذر ذرت است.

وی بیان کرد: این میزان محصولات کشاورزی به کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان، ازبکستان، ترکیه، آذربایجان، روسیه، ارمنستان، امارات متحده عربی و قزاقستان صادر شده است.

پورآبادی ادامه داد: بخش زیادی از محصولات کشاورزی این استان از جمله انگور، کشمش، انواع خشکبار و پیاز از گمرک سایر استان ها صادر می شود که در آمار گمرک استان محاسبه نمی شود.

وی گفت: با توجه به اینکه در خراسان شمالی محصولات باکیفیتی در حوزه کشاورزی تولید می شود که مازاد بر نیاز مصرف استان است، قابلیت بالایی برای توسعه صادرات وجود دارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه بیشتر محصولات کشاورزی استان به صورت خام صادر می شود و اگر محصولات پس از فراوری صادر شوند موجب ایجاد اشتغال، ارزش افزوده بالا و درآمد بیشتر برای خانوارهای روستایی خواهد شد.

پورآبادی اظهارداشت: انگور، گلابی، سیب و پیاز از جمله محصولاتی هستند که قابلیت صادرات را دارند اما متاسفانه زیرساخت ها در استان برای فرآوری این گونه از محصولات فراهم نیست