۵۳۲ معتاد متجاهر در خراسان جنوبی پذیرش شدند

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی از پذیرش 532 معتاد متجاهر از ابتدای امسال خبر داد و گفت: از این تعداد 103 زن هستند.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان، حسن شرفی مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از ابتدای امسال تعداد ۵۳۲ معتاد متجاهر در مراکز ماده ۱۵ پذیرش شده‌اند که بسیاری درمان شدند و برخی نیز در حال گذراندن روند درمان هستند.

وی افزود: تعداد ۱۰۳ نفراز این معتادان متجاهر زن هستند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی تصریح کرد: صدور موافقت اصولی راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ برعهده این سازمان است، پروانه فعالیت از سوی دانشگاه علوم پزشکی صادر می‌شود و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نیز مسول تامین و تجهیز مکان است.

شرفی یادآور شد: تاکنون در استان خراسان جنوبی مکانی با استانداردهای لازم از جمله داشتن ایمنی خاص معرفی نشده و مکانی که قبلا معرفی شده بود، نیز تایید نگردید.

وی با تاکید بر اینکه برای پذیرش معتادان متجاهر خراسان جنوبی مشکلی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: برای ایجاد مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ نیاز به صدور مجوز برای ۲ شخص است، یک شخص باید تجربه مدیریت کمپ و درمان معتادان را داشته و شخص دیگر هم باید پزشکی باشد که نیاز به مجوز از دانشگاه علوم پزشکی دارد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: افراد دارای صلاحیت راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ که از بهزیستی مجوز می‌گیرند را می‌توان به‌راحتی یافت اما بخش دیگر مجوز دانشگاه علوم پزشکی است که شرایط خاص خود را دارد.

بخشی افزود: در صورتی که مکان مناسبی تامین و تجهیز شود برای صدور مجوز از سوی بهزیستی خراسان جنوبی مشکلی وجود ندارد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی سرانه درمان ماهیانه هر معتاد متجاهر را حدود یک میلیون و ۵۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: سرفصل اعتباری آن توسط شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تامین می‌شود.

بخشی ادامه داد: براساس آمارهایی که بهزیستی از معتادان پذیرش شده ارجاع می‌دهد این سرانه در قالب اعتبار پایان سال تامین و پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال ۳۰۰ میلیون تومان برای درمان معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۵ برآورد هزینه شده است اظهار داشت: تاکنون از این میزان، مبلغ ۸۷ میلیون تومان پرداخت شده و مابقی نیز تا پایان سال پرداخت خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: ورود و خروج معتادان متجاهر با دستور قضایی صورت می‌گیرد و زمان ترخیص معتادانی که به شکل داوطلب به مراکز ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند نیز اختیاری است اما درخصوص معتادان متجاهر فقط زمانی حق خروج دارند که به‌طور کامل پاک شده باشند و مقام قضایی اجازه خروج دهد.

شرفی تصریح کرد: درمان در مراکز ترک اعتیاد بطور ۱۰۰ درصد انجام می‌شود اما پاک ماندن شخص به شرایط بعد از خروج او بستگی دارد.

وی با تاکید بر نقش خانواده در موفقیت ترک اعتیاد و بازنگشتن فرد به اعتیاد افزود: اگر خانواده، فرد بهبودیافته را به‌خوبی پذیرش کند شخص کمتر رغبت بازگشت به مواد را خواهد داشت.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار داشت: برخی افراد به خاطر اینکه در تامین هزینه‌های ترک اعتیاد دچار مشکل هستند به شکل معتاد متجاهر معرفی می‌شوند در صورتی که اگر از طریق ماده ۱۵ اقدام کنند براساس آزمون وسع به عنوان سه دهک پایین جامعه یاری برگ گرفته و رایگان پذیرش می‌شوند.

بخشی افزود: پذیرش از طریق ماده ۱۵ حمایت‌هایی از جمله تسهیلات اشتغال و بیمه دارد که در تکمیل روند درمان موثر است.

وی از خراسان جنوبی بعنوان استان کم خطر در زمینه اعتیاد یاد کرد و گفت: امید است با اقدامات پیشگیرانه و درمانی بتوانیم وضعیت فعلی اعتیاد را در استان سامان‌دهی داشته باشیم