۱۵ واحد فرآوری زرشک در خراسان جنوبی در حال احداث است

سرپرست مدیریت صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به صدور پروانه احداث ۱۵ واحد فرآوری زرشک در این استان گفت: این واحدها بین ۲۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ،"محمدعلی حسینی" روز چهارشنبه به رسانه‌ها اظهار داشت: ظرفیت اسمی فرآوری این واحدها در صورت افتتاح به ۱۴ هزار و ۹۰۰ تن زرشک می‌رسد.

وی از صدور مجوز جدید برای ۵۰ واحد بسته‌بندی زرشک هم خبر داد و افزود: هشت واحد فرآوری فعلی زرشک در خراسان جنوبی تولید آب زرشک، شربت زرشک، مربای زرشک، کنسانتره زرشک و سایر تولیدات را انجام می‌دهند.

سرپرست مدیریت صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی میزان تولید زرشک خشک استان در سال گذشته را ۲۰ هزار و ۶۱۰ تن اعلام کرد و گفت: ۲۹ درصد این میزان تولید، فرآوری و بسته‌بندی شده است.

وی بیان کرد: تاکنون برای ۱۲۳ واحد بارگاه زرشک در استان مجوز صادر شده و علاوه بر این ۲۴۰ تا ۲۵۰ مجوز هم توسط معاونت باغبانی جهاد کشاورزی صادر شده است.

حسینی درباره سرمایه‌گذاری در حوزه فرآوری زرشک گفت: دولت نمی‌تواند در این حوزه ورود پیدا کند و در استان خراسان جنوبی نیز احداث یک کارخانه فرآوری زرشک حداقل سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی را می‌طلبد اما سرمایه‌گذار قوی و ریسک‌پذیر نیست که کار نو و جدید انجام دهد.

وی با بیان اینکه کنسانتره زرشک و زرشک خشک خراسان جنوبی بازار جهانی دارد تصریح کرد: یک فرهنگ غلط در مورد زرشک، خشک کردن آن است در حالی که ارزش افزوده اصلی زرشک مربوط به تازه بودن آن است.

سرپرست مدیریت صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یکی از رسالت‌ها و اهداف مهم جشنواره زرشک را تبلیغ برای مصرف آن به شکل تازه عنوان کرد و افزود: ارزش غذایی و دارویی زرشک تازه زیاد است در حالی که از زرشک خشک استفاده محدودی می‌شود.

وی از انعقاد چند تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در حوزه فرآوری زرشک همزمان با برگزاری جشنواره ملی زرشک خبر داد.

جشنواره ملی زرشک با شعار "زرشک خراسان جنوبی، برای همه مردم ایران" از ۲۱ تا ۲۷ مهر امسال در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی شامل زیرکوه، قاینات، درمیان، سربیشه و بیرجند برگزار خواهد شد.

مراسم افتتاح این جشنواره روز پنجشنبه ۲۱ مهر ماه در روستای هدف گردشگری افین شهرستان زیرکوه با حضور جمعی از مسوولان کشوری، صاحبنظران و تولیدکنندگان برگزار می‌شود.

۹۸ درصد زرشک کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود و ۵۰ هزار خانوار مستقیم و غیرمستقیم از این محل امرار معاش می‌کنند.