مردم از گرفتن و انتقال جوجه پرندگان وحشی و بره وحشی خودداری کنند

رئیس اداره محیط زیست شهرستان فردوس در فصل زاد و ولد گونه های مختلف زیستی، گفت : مردم با مشاهده گونه های مختلف جوجه پرندگان وحشی یا بره وحش در مناطق حفاظت شده از گرفتن و انتقال آنها به اداره محیط زیست یا منازل خود خودداری کنند.


  گزارشی از :اعظم جمالی


محمدکاظم شگرگزار در گفت وگویی با خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان اظهار داشت : مواردی زیادی داشته ایم که مردم با مشاهده جوجه پرندگان وحشی یا بره وحشی در طبیعت، گمان می کنند که آنها توسط پدر و مادرشان رها شده اند و در معرض خطر هستند بنابراین با هدف حفظ و نگهداری از این گونه ها، آنان را از محیط زندگی شان دور و به اداره محیط زیست تحویل می دهند و یا حتی به منزل می برند که این خود تخلف محسوب می شود.
وی از مردم خواست با مشاهده جوجه پرندگان ‌وحشی یا بره وحش ها به هیچ وجه به آنان دست نزنند و اجازه دهند که روند طبیعی زندگی خود را سپری کنند چرا که مادر و‌پدر این گونه های زیست محیطی با دیدن انسان ها در اطراف لانه خود، موقتا محل را ترک کرده و‌ بطور قطع مجدد به سراغ جوجه های خود می آیند.
وی مساحت مناطق حفاظت شده فردوس را ۱۳۰ هزارهکتار شامل دو منطقه حفاظت شده مظفری و پناهگاه حیات وحش رباط شور عنوان کرد و افزود: گونه های مختلف زیستی شامل قوچ، میش، کل و بُز، روباه شنی، گربه شنی، پلنگ، هوبره، کاراکال و انواع پرندگان شکاری و خزندگانی نظیر مارمولک خاردُم و افعی شاخ دار در این مناطق زیست می کنند و اخیرا نیز با توجه به مشاهده گونه های مختلف زیستی از جمله قوچ و میش، منطقه کمر سرخ مهوید نیز به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شده است.
رئیس محیط زیست فردوس با اشاره به تنوع بسیار خوب گونه های زیستی و‌ گیاهی مناطق حفاظت شده این شهرستان، تصریح کرد: با وجود کوه، صخره، تپه های شنی، ماسه بادی، دشت، جنگل تاغ، انواع درخت و درختچه و بوته زار در مناطق حفاظت شده فردوس، چشم انداز این مناطق بسیار عالی است.
شکرگزار حفاظت از مناطق حفاظت شده را وظیفه اصلی محیط زیست دانست و گفت: در حال حاضر تعداد چهار نفر محیط بان بصورت شبانه روزی کار حفاظت از این مناطق را بعهده دارند و در کنار حفاظت از محیط زیست، آبرسانی و‌ تأمین علوفه گونه های زیستی از دیگر فعالیت های این اداره است.
وی اعتبار اختصاص یافته به اداره محیط زیست شهرستان فردوس را در سال گذشته مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و یادآور شد: مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان در حوزه احیای زیستگاه ها و مبلغ ۳۵۰ تومان نیز در سایر پروژه های محیط زیست از جمله تعمیر و تجهیز پاسگاه و مقابله با آلودگی هزینه شده است.
رئیس محیط زیست فردوس با اشاره به قرار گرفتن منطقه حفاظت شده مظفری در منطقه گردشگری پلوند از گردشگران خواست تا ضمن خودداری از ورود به مناطق ممنوعه از رهاسازی زباله و همچنین آسیب زدن به گونه های گیاهی بطور جد اجتناب کنند و با توجه به شعار امسال هفته محیط زیست مبنی بر «مقابله با آلودگی زباله های پلاستیکی» مردم سعی کنند به جز موارد ضروری از پاکت های پلاستیکی استفاده نکنند و از رهاسازی زباله های پلاستیکی در طبیعت نیز خودداری کنند.