بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از بازی سازان خراسان جنوبی حمایت می‌کند

مدیرکل ارشاد استان خراسان جنوبی از ارائه برنامه‌های حمایتی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از بازی‌سازان استان خبر داد و گفت: بازی‌های رایانه‌ای به عنوان یک ابزار رسانه‌ای قوی است.
بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از بازی سازان خراسان جنوبی حمایت می‌کندبه گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، کارگروه استانی هماهنگی، حمایت و توسعه محتوا و خدمات فرهنگی فضای مجازی با حضور عضو هیئت مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و با هدف حمایت از تولیدکنندگان بازی در خراسان جنوبی برگزار شد.

مدیرکل ارشاد استان خراسان جنوبی در این کارگروه که با حضور جمعی از تولیدکنندگان بازی در استان برگزار شد عنوان کرد: در سفر اخیر به تهران و دیدار با معاونت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای کشور دعوت کردیم تا با توجه به استعدادها و ظرفیت‌های موجود در حوزه بازی‌ها، به خراسان جنوبی سفری داشته باشند.

علی فرخنده گفت: در راستای این دعوت محمدصادق افراسیابی، عضو هیئت مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، رضا رسولی، رئیس ستاد ساماندهی بازی‌های رایانه‌ای و فریبا علیزاده، پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این استان حضور یافتند و این کارگروه با هدف آشنایی با ظرفیت‌های خراسان جنوبی و از طرفی اعلام برنامه‌های حمایتی بنیاد از تولیدکنندگان بازی در استان برگزار شد.

وی از اهمیت توجه به بازی‌های رایانه‌ای به عنوان یک ابزار رسانه‌ای قوی، سخن گفت و بیان کرد: زمانی که غرب می‌خواهد گفتمانی را در کشورها نهادینه کند، از تمامی ابزارهای رسانه‌ای همچون تولید انیمیشن و بازی بهره می‌گیرد.

مدیرکل ارشاد خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تولید بازی‌های رایانه‌ای و انیمیشن برای کودک و نوجوان، جزو دیپلماسی کشور آمریکاست ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار امسال با فرهنگیان، به این موضوع اشاره کرده و ورود به تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان را مسئله‌ای ضروری دانستند.

فرخنده با بیان این که امیدواریم سفر عضو هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و همراهانش به خراسان جنوبی بستری را برای تبدیل شدن ظرفیت های بالقوه ای استان به بالفعل فراهم کند خاطرنشان کرد: در حوزه توانمند سازی فعالان عرصه بازی‌های رایانه‌‍‌ای استان از ظرفیت اساتید تهران بهره خواهیم گرفت.

وی بیان کرد: یکی از برنامه‌های ما، حرکت به سمت بستن تفاهم نامه با ادارات و دستگاه‌های اجرایی همچون آموزش و پرورش برای تولید بازی‌های بومی با استفاده از ظرفیت بازی سازان خراسان جنوبی است.

مردم ایران سالانه 4 هزار و 300 میلیارد تومان برای بازی هزینه می‌کنند

عضو هیئت مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در این جلسه با اشاره به برنامه‌های حمایتی این بنیاد گفت: متاسفانه در رویکردی که در گذشته در کشور وجود داشت، کمتر به بازی‌های رایانه‌ای توجه می‌شد، اما با توجه به سیاست‌های تحولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این توجه بیشتر شده است.

محمدصادق افراسیابی با بیان اینکه اگر برای بازی‌های رایانه‌ای استراتژی داشته باشیم، می‌توان از ظرفیت بازی‌های تمدن‌ساز و بازی‌های آموزشی به عنوان یک فرصت استفاده کرد ادامه داد: بازی‌های آموزشی، روند آموزش را عمیق‌تر کرده و بازی‌های تمدن‌ساز، کودکان و نوجوانان را با مسائل تاریخی کشور همچون تاریخ ایران و انقلاب بیشتر آشنا کرده و این مباحث را بهتر منتقل می‌کنند.

وی به بازی‌های پرورش دهنده خلاقیت کودکان نیز اشاره کرد و گفت: برخی بازی‌ها مهارت‌های زندگی را آموزش می‌دهند.

سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با تاکید بر اینکه باید بازی که الان سرگرمی صرف یا تهدید است، به فرصت تبدیل شود اضافه کرد: نیازمند تحول عمیقی در فضای بازی هستیم و این تحول هم باید از تمرکز در حوزه افزایش سواد بازی در معلمین و مادران آغاز شود.

وی به کافی نبودن موضوع رده بندی سنی فعلی در بازی ها برای انتخاب بازی اشاره کرد و افزود: نگاه ما علاوه بر رده بندی سنی بازی، توصیه بازی مفید برای کودکان و نوجوانان است که این موضوع در سامانه «چه بازی» دنبال می‌شود.

به گفته وی در حال حاضر فقط 25 درصد مردم به رده بندی سنی توجه می‌کنند و ما به دنبال توجه صد درصدی جامعه به این مقوله که بسیار حساس است، هستیم.

عضو هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به سیاست‌های جدید این بنیاد در خصوص سرویس‌های استریم (پخش زنده بازی گیمرها) اشاره کرد و گفت: با توجه به آسیب‌های رصد شده در این حوزه، در حال تدوین آیین نامه ای برای سرویس های داخلی هستیم تا با استفاده از هوش مصنوعی از پخش موارد نامناسب برای کودکان و نوجوانان جلوگیری کنند.

افراسیابی با بیان اینکه مردم ایران سالانه 4 هزار و 300 میلیارد تومان برای بازی هزینه می‌کنند، ادامه داد: در دوران کرونا به دلیل اینکه افراد از حضور در مدارس فاصله گرفتند و امکانات و تکنولوژی بیشتری در این مدت برای کودکان و نوجوانان تهیه شد، آمار استفاده از بازی‌ها هم افزایش یافت.

وی با تاکید بر حمایت از بازی سازان داخلی، عنوان کرد: از ظرفیت این افراد می‌توان برای صادرات بازی به کشورهای اسلامی استفاده کرد و به درآمدزایی رسید.

به گفته وی شرکت‌هایی در ایران فعالیت می‌کنند که نمایندگی شرکت‌های خارجی را گرفته و بازی را تا حدودی بومی سازی می‌کنند یا شرکت‌هایی هستند که برای کشورهای خارجی بازی تولید می‌کنند.

عضو هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با تاکید بر اینکه می‌توان در زمینه شناسایی بازی سازان شهرستان‌ها و ارتباط گیری آنها با این شرکت‌های قدرتمند در پایتخت، کاری انجام داد از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی تقاضا کرد تا هر چه سریعتر نسبت به شناسایی بازی سازان این استان و معرفی آنها به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اقدام کند.

وی در ادامه به اهمیت سلامت بازار، اشاره کرد و افزود: برای تحقق این امر، نیاز است با جهاد تبیین پیش برویم و آگاه سازی مردم به گونه ای باشد که خودشان خواهان حذف بازی های آسیب زا از فروشگاه‌ها شوند.

رشد 30 درصدی تولید بازی‌های بومی

سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای از تولیدکنندگان بازی درخواست کرد تا حتما برای رده بندی بازی هایی که از طریق فروشگاه های مجازی ارائه می‌شود، اقدام کنند.

افراسیابی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی باید بازی را به عنوان یک فرصت برای تعلیم و تربیت بشناسند، ادامه داد: با توجه به ظرفیت بسیار خوب بازی سازان داخل کشور، می‌توانند حتی در زمینه سفارش بازی نیز ورود کنند.

وی با توصیه به خانواده‌ها در زمینه آشنایی با فرصت‌ها و تهدیدهای بازی‌ها عنوان کرد: سازمان سراج با راه اندازی سایت «توپ مارکت» فضایی را برای ارائه بازی های بدون آسیب و بدون تبلیغات نامناسب، ویژه کودکان راه اندازی کرده است که دغدغه والدین را در این خصوص مرتفع می‌کند.

عضو هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان این که از محل تعامل بین بنیاد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اداره استخدامی، در تمامی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها یک پست برای کارشناس بازی‌های دیجیتال تعریف شده است، ادامه داد: با فعال شدن کارشناس این حوزه، به دنبال رشد بازی‌های در استان‌ها و فراهم شدن فضایی برای رفع دغدغه خانواده‌ها هستیم.

افراسیابی درخصوص سامانه «همگرا» نیز توضیح داد: هر فردی که می‌خواهد بازی را ارائه دهد، نیاز است در سامانه همگرا ثبت نام کند تا پس از بررسی‌ها از حمایت‌های بنیاد بهره‌مند شود.

وی به عقد تفاهم نامه با وزارت ارتباطات در راستای رشد 30 درصدی تولید بازی های بومی اشاره کرد و افزود: در این راستا اختصاص سرورها، اعطای وام قرض‌الحسنه تا سقف 500 میلیون تومان به بازی سازها، کاهش پینگ تایم (کاهش زمان تاخیر اینترنت) و ارایه اینترنت با کیفیت به گیمرها خصوصا برای بازی های بومی در دستورکار قرار گرفته است.

عضو هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از برنامه‌های آموزشی، رویدادها، جشنواره ها و بوت کمپ های این بنیاد برای بازی سازان سخن گفت و ادامه داد: مرکز مشاوره بنیاد با شماره تماس 58129 آماده پاسخگویی به سوالات تولید کنندگان بازی است.

افراسیابی با اشاره به سامانه «چه بازی» درحوزه رده بندی و سامانه «فهم بازی» در حوزه سواد بازی، بیان کرد: پروژه ایستگاه سواد بازی نیز برای آموزش خانواده ها و مربیان با حضور شرکت‌های بازی ساز از دیگر برنامه های بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای است.


کد خبرنگار : 100

برنامه رادیویی