انجام فرآیند ثبت آثار ملی کشور درخت کهنسال روستای ترشیزوک از توابع شهرستان فردوس

به گفته ، رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فردوس : انجام فرآیند درخت کهنسال روستای ترشیزوک جهت ثبت در فهرست آثار ملی کشور
انجام فرآیند ثبت آثار ملی کشور درخت کهنسال روستای ترشیزوک از توابع شهرستان فردوس
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فردوس اظهار کرد: درخت کهنسال چنار در فاصله چهار کیلومتری روستای ترشیزوک واقع شده که بر اساس بررسی های انجام شده محیط دور درخت ۸ متر و ۲۲ سانتیمتر و ارتفاع ۱۵ متر است.


روح اله صداقت طالبی گفت: به گفته بومیان و مردم محلی منطقه، اهالی روستا در قدیم الایام در سایه درخت کهنسال مذکور مشغول به هنر ریسندگی و توبافی بوده اند و باور امروز اهالی روستا این است که ماندگاری و قدمت این درخت ضامن خیر و برکت منطقه است و اهالی روستا برای این درخت احترام خاصی قائل هستن و همه به نقل از اجداد از قدمت بالای درخت می گویند.


رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فردوس افزود: ثبت ملی آثار ناملموس می‌تواند موجب آشنایی بیشتر، ماندگاری و معرفی هرچه بیشتر و بهتر فرهنگ هر منطقه شود؛ بنابراین یکی از سیاست‌های مهم میراث فرهنگی ثبت آثار ناملموس در فهرست آثار ملی است. 
وی تصریح کرد: نخستین گام برای حفاظت از میراث ناملموس شامل شناسایی مستندسازی، پژوهش، نگهداری، ترویج، ارتقاء یا انتقال میراث و همچنین احیای مجدد جنبه‌های مختلف آن است.


صداقت طالبی یادآور شد: با توجه به پیگیری دهیاری روستای ترشیزوک و مراجعه کارشناسان این اداره، پرونده ثبتی درخت کهنسال چنار روستای ترشیزوک آماده شده و بزودی جهت طرح در کمیته فنی استان و سپس شورای ثبت میراث طبیعی کشور ارسال می شود.


رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نیز عنوان داشت: در حال حاضر پرونده ثبت غذاهای محلی شهرستان و بازی بومی،محلی روستا گستج در دستور کار این اداره می باشد که امیدواریم تا پایان سال جاری آثار ارزشمند مذکور نیز در فهرست میراث کشور ثبت شود.


اعظم جمالی : خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان