سیلاب در خراسان جنوبی ۴۶۹ میلیارد تومان خسارت داشت

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: طی ۲ مرحله بارندگی‌های اخیر در استان میزان خسارت به بخش کشاورزی و زیرساخت‌ها ۴۶۹ میلیارد تومان برآورد و برای جبران خسارات به هیات دولت اعلام شده است.سیلاب در خراسان جنوبی ۴۶۹ میلیارد تومان خسارت داشت

 به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان علیرضا عباس‌زاده روز پنجشنبه در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان خراسان جنوبی افزود: با پیگیری‌های مجموعه استانداری، خراسان جنوبی در کنار استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، فارس و بوشهر در بخش کشاورزی مشمول آیین‌نامه هیات دولت شدند.

وی گفت: در این خصوص ۱۶ میلیارد تومان برای امهال تسهیلات بخش کشاورزی و ۳۲ میلیارد تومان تسهیلات برای پرداخت به کشاورزان و دامداران خسارت‌دیده به استان ابلاغ شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: در هفته‌های اخیر شاهد بارش‌های رگباری در برخی استان‌های کشور از جمله خراسان جنوبی بودیم که جزو بحران‌های فصلی برخی استان‌ها محسوب می‌شود.

وی گفت: برخی استان‌ها در این مدت دچار خسارت‌های زیادی شدند که البته به دلیل بی‌تدبیری نبود بلکه در تمامی استان‌ها از جمله خراسان جنوبی برنامه‌ریزی‌ها برای بارندگی‌های نرمال سنواتی انجام می‌شود.

عباس‌زاده با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های آماده برای بارندگی‌های رگباری در استان را نداریم اظهار داشت: در سال‌های اخیر تغییرات اقلیمی باعث تغییر نوع بارش‌ها شده است.

وی تصریح کرد: تغییرات اقلیمی سبب شده تا بارندگی‌هایی که برای کل سال آبی پیش‌بینی شده در چند ساعت یا چند روز به‌صورت رگباری باشد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی افزود: اگر بارندگی‌های رگباری که هفته‌های اخیر در استان شاهد بودیم ۲ برابر بود بدون شک خسارت‌های زیادی متوجه استان می‌شد.

وی میزان بارندگی‌های خراسان جنوبی در ماه اخیر را خوب ارزیابی کرد و گفت: در این مدت سرایان و بخش سه‌قلعه این شهرستان بیشترین میزان خسارت‌ها را دید البته میزان بارندگی‌ها در این منطقه مورد استقبال شهروندان قرار گرفت و از نظر مردم نوید سال زراعی خوبی است.

عباس‌زاده گفت: برخی مردم منطقه بارندگی‌ها را در بیش از ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه توصیف کردند اما ما به دنبال شناسایی دلایل و منبع خسارت‌ها در این منطقه هستیم.

وی افزود: برای این منظور شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در جلسه قبل برای تعیین و شناسایی منبع خسارت‌ها مکلف شد تا در صورت ادامه بارندگی‌ها مجدد با بحران و وقوع سیلاب‌ خسارت‌زا مواجه نشویم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: بندسارهای کشاورزی یکی از دلایل وقوع سیلاب به ویژه در سه‌قلعه مطرح شد که شرکت آب منطقه‌ای با مشارکت ادارات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در قالب تشکیل کمیته‌ای باید نسبت به ساماندهی این بندسارها اقدام کنند.

وی بازگشایی حریم و بستر رودخانه‌ها را از دیگر تکالیف دستگاه‌های مربوطه اعلام کرد و گفت: به دلیل کمبود بارندگی‌ها در سال‌های اخیر نسبت به ساخت و سازهایی در حریم رودخانه از جمله کوره آجرپزی اقدام شده است که باید تعیین تکلیف شوند.

عباس‌زاده تصریح کرد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی نیز باید نسبت به اصلاح اولین آبنمای ورودی شهر سه‌قلعه اقدام کند تا شاهد دوباره این معضل نباشیم.

وی افزود: برخی اهالی منطقه نسبت به کشت محصول در حاشیه یا حریم رودخانه‌ها اقدام کردند که در بارندگی‌های اخیر دچار خسارت شدند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: در بارندگی‌های اخیر استان بیشترین خسارت‌ها مربوط به بخش سه‌قلعه سرایان بود که با آمادگی دستگاه‌های مربوطه باید جلوی خسارت‌های احتمالی بارندگی در سایر مناطق گرفته شود.

وی از بندسارهای کشاورزی به عنوان یک ظرفیت یاد کرد که با تجربه و دانش بومی گذشتگان به منظور مهار روان‌آب‌ها اجرا شده است و افزود: شرکت آب منطقه‌ای مکلف است نسبت به تهیه و اجرای طرح ساماندهی بندسارهای استان و سازه‌های فنی با استانداردهای فنی محلی اقدام کند.

عباس‌زاده افزود: از تجربه سیل اخیر فهمیدیم بندسارها نقطه ضعف ما هستند که شرکت آب منطقه‌ای باید هزینه لازم برای ساماندهی آنها را برآورد کند تا نسبت به جذب اعتبار و اجرای برنامه اقدام کنیم.

وی بیان کرد: در بارش‎‌های سال‌های گذشته حتما این بندسارها ظرفیت‌های خوبی برای منطقه و مردم بوده که براساس دانش بومی اجرا شده است و برای ساماندی بندسارها می‌توان شهر سه‌قلعه را پایلوت قرار داد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به نقش سازه‌های آبخیزداری در مهار سیلاب و روان‌آب‌ها اظهار داشت: بخشی از بارندگی‌های اخیر در سازه‌های آبخیزداری مهار و از طرفی سبب احیا و آبدهی قنوات شده است.

وی گفت: با توجه به نقش مهم سازه‌های آبخیزداری در استان تکمیل و ادامه اجرای این سازه‌ها و تقویت آن در اولویت قرار دارد.

عباس‌زاده افزود: سیلاب اخیر در سایه همدلی بخش‌های مختلف در استان به‌خوبی مدیریت و از خسارات بیشتر جلوگیری شد.

وی با تاکید بر اینکه مدیران باید با اصحاب رسانه همکاری مناسبی داشته باشند گفت: در مجموع اطلاع‌رسانی خوبی توسط رسانه‌ها و صدا و سیما درخصوص سیل اخیر انجام شد و در پایان سال، گزارش جامعی از اقدامات ستاد مدیریت بحران ۱۴۰۰ تقدیم استاندار و ستاد مدیریت بحران کشور می‌شود.

انتهای پیام /