سه نقطه برای ساخت تقاطع غیر همسطح در بیرجند مشخص شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: ساخت تقاطع غیر همسطح در سه نقطه از شهر بیرجند ضروری است که حداقل در ۲ نقطه باید تا دهه فجر امسال عملیات اجرایی آغاز شود.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان،علیرضا عباس‌زاده روز شنبه در جلسه شورای هماهنگی ترافیک استان افزود: تقاطع صیاد شیرازی و پاسداران، غفاری و مهرشهر از جمله اولویت‌های ساخت تقاطع غیر همسطح است ولی انتخاب ۲ نقطه برای کلنگ‌زنی به عهده شهرداری و شورای شهر است که استانداری هم مشارکت خواهد کرد.

وی گفت: بنا به نظر شهرداری با توجه اینکه در خیابان پاسداران مطالعات اولیه انجام شده و تملک سخت نیست، اولویت اول ساخت تقاطع غیر همسطح است اما از نظر دیگر اعضای شورای هماهنگی ترافیک استان، مهرشهر اولویت بیشتری دارد.

معاون استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: استانداری ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه برای ساخت تقاطع غیر همسطح در نظر گرفته ولی باید اولویت اصلی را شهرداری انتخاب کند و در این خصوص از حدود یک سال و چهار ماه قبل فرصت برای مطالعات وجود داشته است.

وی افزود: به خاطر بخشی از مشکلات این موضوع از ۱۶ ماه قبل در شهرداری مانده و حتی از فرصت سفر رئیس جمهور هم نتوانستیم استفاده کنیم چون مصوبه و پروژه‌ای تعریف نشد.

مطالعات نقاط اولویت‌دار ارائه شود

عباس‌زاده گفت: به خاطر مسایل ترافیکی، ساخت تقاطع غیر همسطح در بیرجند لازم است و باید مطالعات نقاط اولویت‌دار ارایه شود تا بتوان براساس آن اعتبار اختصاص داد.

وی افزود: تا دهه فجر چهار ماه فرصت است لذا اگر شهرداری و شورای شهر بتوانند مطالعات اولیه ساخت تقاطع در مهرشهر را انجام دهند می‌توان عملیات اجرایی را آغاز کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: استانداری برای پروژه‌ای می‌تواند اعتبار اختصاص دهد که مطالعات آن انجام شده باشد و باید از هدررفت منابع جلوگیری کنیم.

وی گفت: درخصوص الحاق مهرشهر به شهر بیرجند هم باید مطالب جمع بندی شود تا حق و حقوق شهرداری نیز مدنظر قرار گیرد زیرا گره‌های ترافیکی و ایمنی رفت و آمد شهروندان بیش از اختلافات بین دستگاهی اهمیت دارد.

عباس‌زاده با اشاره به اینکه تا بازه ۱۰ ساله باید بتوانیم بخشی از گره‌های ترافیکی شهر را حل کنیم تاکید کرد: ساخت تقاطع غیرهمسطح در مهرشهر هم ضرورت دارد لذا مطالعات آن باید تا قبل از دهه فجر انجام شود.

وی افزود: شهرداری باید از این ظرفیت‌ها استفاده کند تا پروژه زیربنایی کلان برای مرکز استان اجرایی شود و هر نقطه‌ای که تا دهه فجر مطالعات ساخت تقاطع غیر همسطح در آنجا تکمیل شود، کلنگ‌زنی پروژه انجام خواهد شد و اعتبار لازم از سوی استانداری تخصیص می‌یابد.

انتخاب تقاطع براساس نیاز شهر باشد

فرماندار بیرجند هم در این نشست گفت: ساخت سه تقاطع غیر همسطح در بیرجند ضروری است ولی انتخاب آن باید براساس نیاز شهر باشد.

علی فاضلی فرد افزود: وضعیت ترافیکی در میدان قائم تبدیل به مطالبه عمومی شده لذا جایگاهی ندارد که الان برای تقاطع پاسداران بخواهیم تصمیم گیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه تنها یک دسترسی برای مهرشهر وجود دارد عنوان کرد: از لحاظ پدافندی هم باید به این مسئله اولویت داد زیرا اگر اتفاقی برای پل مهرشهر بیفتد، دسترسی دیگر به این منطقه وجود ندارد.

فرماندار بیرجند گفت: مطالعات تخصصی ضرورت دارد اما اولویت اول برای ساخت تقاطع غیر همسطح مهرشهر است.

همچنین در این جلسه بازنگری طرح جامع ترافیک شهر بیرجند با حضور ویدئوکنفرانسی مشاور مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد این بازنگری و مطالعات آن تا پایان سال به اتمام برسد تا از اوایل سال آینده برای تصویب به وزارت کشور ارسال شود.