تشکیل دبیرخانه دائمی مسابقات ملی گوهرتراشی در فردوس

مدیرکل آموزش فنی ‌‌و حرفه ای خراسان جنوبی از تشکیل دبیرخانه دائمی مسابقات ملی گوهرتراشی در فردوس خبر داد.


 خبرنگار :اعظم جمالی


کامرانی فرد گفت: خراسان جنوبی و بویژه شهرستان فردوس فردوس، بشرویه، سرایان و‌ سه قلعه و دیگر نقاط استان از ظرفیت بالای گوهرسنگ های قیمتی برخوردار است که اقدامات انجام شده در راستای فرآوری گوهرسنگ ها، ارزش افزوده و ظرفیت اقتصادی بالایی به همراه دارد.
وی‌از تجهیز و راه اندازی سه سایت برای برگزاری مسابقات ملی گوهرتراشی در فردوس خبر داد و افزود: همزمان با این‌ مسابقات تعداد ۶ وبینار آموزشی نیز برگزار و تلاش می کنیم، مسابقات را از سطح ملی به بین المللی ارتقا دهیم و با رایزنی های انجام شده این مسابقات در کشورهای دیگر نیز برگزار خواهد شد.


فرماندار فردوس با اشاره به جاذبه های گردشگری، محصولات کشاورزی انار و زعفران و‌ معادن مس، بنتونیت و کائولن در این شهرستان، اظهار داشت: گوهرسنگ یک پتانسیل بالا برای خراسان جنوبی ‌منطقه ماست، مردم منطقه تا ۱۰ سال گذشته مدل استفاده از این‌گوهرسنگ ها را یاد نداشتند و با فرآوری آن‌ آشنا نبودند ولی امروز ظرفیت بالایی از افراد مسلط و آموزش دیده و افرادی که می توانند در بازار نقش آفرینی کنند، در این ارتباط مشغول به فعالیت هستند.
مهدی روشن با اشاره به ارتقای ارزش افزوده گوهرسنگ در سال های اخیر تصریح کرد: ارزش افزوده در سال های اخیر رقم خورده بگونه ای که از کیلویی دوهزارتومان در چند سال گذشته امروز به قیراط رسیده و معادل ۸۰۰ هزارتومان است.
مجری طرح توسعه گوهرسنگ های کشور نیز از برگزاری نمایشگاه تخصصی گوهرسنگ ها در اسفندماه سال جاری در محل نمایشگاه بین المللی تهران خبر داد و گفت: در ۳۱ استان کشور، با هدف ورود به بازارهای بین المللی، آموزش تراش بازار محور را داشته ایم.
هاشمی افزود: مسابقات‌ ملی گوهرتراشی با هدف معرفی افراد دارای مهارت ‌و نیز معرفی گوهرسنگ های فردوس در سطح بین المللی در این شهرستان برگزار می شود.

مسابقات ملی گوهرتراشی در رشته های دامله، کاروینگ، فست با حضور ۸۵ نفر از صنعتگران فعال از ۹ تا ۱۱ آبان ماه به میزبانی شهرستان فردوس برگزار می شود.