۱۸ کودک خاص زیر پوشش بهزیستی خراسان‌شمالی فرزندخوانده گی

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی گفت: ۱۸ کودک با نیازهای خاص این نهاد حمایتی در استان از سال ۱۳۹۶ تاکنون فرزندخوانده شدند.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان،محسن توحیدی مقدم روز شنبه در نشست صمیمی با خانواده های فرزندپذیر دارای کودک با شرایط خاص اظهار کرد: اینک سه کودک با نیاز خاص در مراکز زیر پوشش این سازمان حمایتی نگهداری می شوند و در صورت تقاضای فرزندخواندگی، واگذار می شوند.

وی افزود: خانواده هایی که کودکان با نیازهای ویژه را مورد پذیرش قرار داده اند تمام هزینه های درمان، توانبخشی و سایر موارد را نیز پذیرفته اند.

مدیر کل بهزیستی خراسان شمالی، این اقدام خانواده ها را نوعی ایثار، عشق و از خودگذشتگی دانست و گفت: این خانواده ها فرزندی را پذیرفته اند که نیاز به درمان و توانبخشی دارد و با عشق و علاقه نیز دنبال بهبود وضعیت این کودکان هستند.

۴۷۲ متقاضی فرزندخواندگی

وی اضافه کرد: طبق آمار سازمان بهزیستی استان در مجموع ۴۴۸ کودک بی سرپرست در سال های گذشته به خانواده ها واگذار شده است و اینک نیز ۴۷۲ خانواده که در سامانه ثبت نام کرده اند متقاضی فرزندخواندگی هستند.

توحیدی مقدم تصریح کرد: پارسال ۲۰ کودک و نیمه نخست امسال نیز ۱۶ کودک از مراکز زیر پوشش این سازمان حمایتی به خانواده ها برای سرپرستی واگذار شد.

وی با بیان اینکه ۲۳۰ کودک و نوجوان در ۱۴ مرکز بهزیستی استان نگهداری می شوند افزود: یک مرکز شیرخوارگاه دولتی با ظرفیت ۱۸ کودک و ۱۳ مرکز نیز با مشارکت مردم و خیران توسط موسسه های خیریه مدیریت و اداره می شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی تصریح کرد: کودکان به تفکیک سنی سه تا هفت، هفت تا ۱۲ و ۱۲ تا ۱۸ سال در این مراکز نگهداری می شوند که هزینه تمامی این مراکز توسط موسسه ها و خیران تامین خواهد شد و از سازمان بهزیستی نیز یارانه دریافت می کنند.

نگهداری ۴۳۳ کودک توسط اقوام

وی در ادامه گفت: علاوه بر کودکانی که در مراکز شبه خانواده نگهداری می شوند، ۴۳۳ کودک بی سرپرست نیز در نزد اقوام درجه یک از جمله پدر بزرگ، مادر بزرگ، عمو، دایی خاله و عمه نگهداری می شوند که این خانواده ها نیز یارانه دریافت می کنند.

توحیدی مقدم خاطرنشان کرد: هزینه های نگهداری کودکان در مراکز از عهده موسسه ها بر نمی آید چرا که علاوه بر صرف هزینه های خوراک، پوشاک، درمان، آموزش و سایر موارد باید حقوق نیروی انسانی از جمله مددکار، روان شناس، خدمات و سایر را نیز تامین کنند.

وی اضافه کرد: تمامی کودکان و نوجوانانی که در این مراکز نگهداری می شوند شرایط واگذاری برای فرزندخواندگی به خانواده‌ها را ندارند زیرا برخی از سرپرستان آنها در زندان به سر می برند و یا معتاد هستند که بعد از دوره ای فرزندشان را تحویل می گیرند.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمال عنوان کرد: مراجعان برای دریافت خدمات فرزندپذیری می توانند از طریق سامانه فرزندخواندگی اقدام کنند و تمامی مدارک مورد نیاز را در آن بارگذاری کنند.

وی افزود: وظیفه اصلی سازمان بهزیستی تصمیم‌گیری در مورد انتخاب بهترین والدین از بین متقاضیان سرپرستی و تامین حداکثر منافع عالیه برای کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست است که این سازمان بر اساس مدارک شناسایی، تحصیلی، شغلی و مالی، پاسخ استعلام سازمان های مربوطه راجع به صلاحیت متقاضیان اظهار نظر می‌کند.

تلاش برای تسهیل صدور شناسنامه کودکان بدسرپرست

مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی نیز در ادامه این آیین بر تسهیل صدور شناسنامه کودکان بدسرپرست افزود: تلاش می شود تا تمامی کودکانی که به خانواده ها واگذار می شوند و همچننی کودکانی که در مراکز نگهداری می شوند دارای شناسنامه شوند.

علی زاهدی نیا افزود: نرخ ولادت استان در سال‌های گذشته کاهشی بوده است اما در نیمه نخست امسال واقعه ولادت در استان نسبت به مدت مشابه پارسال ۱.۵ درصد افزایش یافت.

وی عنوان کرد: واقعه ولادت در کشور در این بازه زمانی ۲.۵ درصد کاهش داشته است.

در این آیین از پنج خانواده ای که کودک بی سرپرست با نیازهای ویژه را به فرزند خواندگی پذیرفته بودند نیز تجلیل شد.

۱۱۷ هزار و ۴۱ نفر از جمعیت یک میلیون نفری خراسان شمالی زیر پوشش این نهاد قرار دارند که از مجموع این تعداد ۲۵ هزار نفر معلول هستند