برگزاری 13 دوره آموزش صنایع دستی در شهرستان طبس

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس از برگزاری ۱۳ دوره آموزش در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی در ۶ ماهه اول سال جاری خبر داد.


  گزارشی از : حمید رضا تاکی


رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس در گفتگویی با خبرنگار بازتاب خراسان ،از برگزاری 13 دوره آموزش در رشته های مختلف صنایع دستی در شش ماهه اول سال جاری خبر داد و گفت: این دوره ها در رشته های حوله بافی ، پخل بافی ، قلمزنی خاص طبس ، گیوه بافی خاص طبس ، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و تولیدات چرمی دست دوز برگزار شده و مجموعاً 150 نفر آموزش های لازم را فرا گرفته و موفق به اخذ گواهینامه شده اند.

توجه به صنایع دستی در ابتدا تحت تأثیر عوامل اجتماعی، با هدف بالا بردن سطح اشتغال در جامعه و ایجاد درآمد برای مردم بود ولی آثار مستقیم آن به سرعت در جهت احیای سنت ها و فرهنگ بومی و کمک به شکل گرفتن هویت ملی پدیدار گشت. بها دادن به این هنر بعدها و در عصر جدید تا جایی پیش رفت که به دلیل اهمیت صنایع دستی، به طور آکادمیک و دانشگاهی نیز تدریس شد.

وی ادامه داد: این دوره های آموزشی در راستای توسعه و ترویج مشاغل صنایع دستی و در قالب طرح ایجاد اشتغال، رونق کسب ‌وکارهای محلی و توانمندسازی افراد با تکیه بر شعار «مهار تورم و رشد تولید» در شهر طبس ، شهر عشق آباد و روستاهای کریت و اصفهک برگزار گردیده است.


محمد عرب همچنین درخصوص سیاست های حمایتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان در حمایت از تولیدات صنایع دستی به امکان در اختیار گذاشتن بازارچه های موقت فروش و فضاهایی جهت برپائی نمایشگاه های عرضه و فروش تولیدات صنایع دستی اشاره کرد و افزود: فراهم نمودن زمینه حضور صنعتگران در نمایشگاههای مختلف استانی و ملی و حتی خارج از کشور ، پرداخت تسهیلات کم بهره برای راه اندازی کارگاه های خانگی و تولیدی ، صدور مجوزهای مربوط به راه اندازی کارگاه و فروشگاه ، معافیت های مالیاتی ، امکان بهره مندی از خدمات بیمه روستائیان و عشایر و .... از جمله مهمترین برنامه های حمایتی این حوزه می باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی طبس افزود: بها دادن به این هنر در عصر جدید تا جایی پیش رفت که به دلیل اهمیت صنایع‌دستی، به طور آکادمیک و دانشگاهی نیز تدریس شد