حفظ واحیا تالاب کجی نمکزار نهبندان اولویت اصلی دستگاه‌های اجرایی استان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: اولویت اصلی دستگاه‌های اجرایی استان، احیا و مدیریت تالاب کجی نمکزار نهبندان باشد.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان، علیرضا عباس‌زاده با تأکید بر این مطلب در جلسه ستاد استانی احیا و مدیریت تالاب کجی نمکزار نهبندان عنوان کرد: با توجه به اینکه کجی نهبندان جزو تالاب‌های ملی است باید دستگاه‌های مسئول یکی از اولویت های مهم کاری خود را اجرای اقدامات مرتبط با حفظ، احیا و مدیریت تالاب کجی نمکزار نهبندان قرار دهند.
به گفته وی؛ حفاظت از تالاب اهمیت دارد زیرا هرگونه کم‌کاری در این حوزه عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.
وی تصریح کرد: تالاب موهبت الهی و ضرورت طبیعی در منطقه محسوب می‌شود و برای مدیریت ریزگردها باید به حفظ و احیای آن کمک کرد.

حفظ واحیا تالاب کجی نمکزار نهبندان اولویت اصلی دستگاه‌های اجرایی استان
معاون استاندار با اشاره به الزامات قانونی در زمینه احیا و مدیریت تالاب‌ها افزود: با توجه به الزامات قانونی موظف به رعایت اصول حفظ و نگهداری تالاب هستیم.
عباس زاده تأکید کرد: برخی اقدامات باید به طور مستمر در تالاب کجی دنبال شود و دستگاه‌هایی در این زمینه وظیفه دارند لذا هر دستگاه در چارچوب مشخص شده باید برنامه و هدفی را دنبال کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هم با اشاره به ثبت تالاب کجی در قالب تالاب های ملی گفت: با توجه به تدوین و تصویب برنامه مدیریت جامع تالاب کجی در شورای برنامه ریزی استان و ابلاغ آن به کلیه دستگاه های اجرایی، لازم است برابر اقدامات اجرایی ابلاغی، موضوع در دستور کار کلیه حوزه ها قرار گرفته و گزارش اقدامات جهت انعکاس به ستاد ملی به ستاد استانی ارائه شود.
اسداله حاتمی افزود: تاکنون ۲ طرح مطالعاتی برای احیا و مدیریت تالاب کجی در استان تهیه و تصویب شده است.
وی با اشاره به تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب کجی نمکزار نهبندان اظهار داشت: در قالب این برنامه با توجه به چشم‌انداز ۲۵ سال آینده ،سهم هر دستگاه اجرایی مسئول مشخص شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه برای حفظ کارکردهای تالاب باید نیاز آبی آن تعیین شود گفت: این برنامه باید از محل حفظ منابع آبی موجود با بستن چاه‌های غیر مجاز، کنترل میزان اضافه برداشت چاه‌های مجاز، ساماندهی روان آب‌های سطحی، لایروبی رودخانه‌ها و نصب کنتورهای هوشمند دنبال شود.
وی افزود: از سال ۹۱ تاکنون از محل اعتبارات ملی حدود شش میلیارد تومان برای اجرای پروژه های مختلف در تالاب کجی هزینه شده است.
حاتمی بیان کرد: در حال حاضر قانون بیش از ۱۵ دستگاه اجرایی را در اجرای برنامه مدیریت جامع تالاب کجی نمکزار نهبندان موظف کرده که با اداره کل حفاظت محیط زیست همکاری داشته باشند.
به گزارش بازتاب خراسان ، این جلسه با سه دستور کار ، ارائه گزارش از روند اقدامات صورت گرفته، تبیین آیین نامه، ضوابط و دستور العمل های مرتبط با ستاد استانی و شهرستانی احیا و مدیریت تالاب کجی نمکزار نهبندان، ارائه گزارش از عملکرد شرکت آب منطقه ای و سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص تأمین نیاز آبی زیست محیطی تالاب کجی نمکزار نهبندان در سال آبی جاری و ارائه گزارش اقدامات اولویت دار کلیه دستگاه های اجرایی به استناد برنامه مدیریت جامع تالاب کجی نمکزار نهبندان و پروژه های مصوب برخی از دستگاه ها با موضوع سند توسعه شهرستان نهبندان برگزار شد.