مراسم عناب تَه کنی؛ سنتی دیرینه مردمان خراسان جنوبی

فصل برداشت عناب در خراسان جنوبی آغاز شده و مردم این دیار همانند گذشته در کنار هم دور درختان عناب جمع می شوند و این محصول راهبردی را برداشت می کنند.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ،معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری وصنایع دستیمراسم عناب ته کنی؛ سنتی دیرینه مردمان خراسان جنوبی استان گفت : میوه عناب به همراه زرشک و زعفران از محصولات راهبردی استان محسوب می شود.

بهفرنژاد افزود : عناب با آب و هوای استان و همچنین روستا‌های اطراف سازگار است به طوری که حتی در اغلب خانه‌ها درخت عناب می‌کارند و سالانه محصول خوبی می‌دهد.

وی گفت : در فرهنگ خراسان جنوبی عناب به عنوان آجیل همراه با دیگر میوه‌های خشک شده مانند توت خشک، برگه زردآلو، برگه هلو برای پذیرایی از مهمان استفاده می‌شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری وصنایع دستی استان افزود : در بیشتر روستا‌های استان تکان دادن و جمع آوری عناب با آیین و مراسم خاصی انجام می‌شود.

بهفرنژاد گفت: یک نفر برای تکان دادن عناب از طرف اهالی مشخص می‌شود و در ابتدا با سپند دود کردن و درود فرستادن بر پیامبر و ائمه اطهار این مراسم آغاز می‌شود.

وی گفت : همچنین در مدت تکان دادن و جمع کردن عناب خواندن دوبیتی‌های محلی و حرف دل خود را به نشانه شادمانی و شکرگزاری از خالق و روزی رسان بازگو می‌کنند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری وصنایع دستی استان افزود : در تمام مراحل جمع آوری حضور زن‌ها و بچه‌ها که یارو یاور خانواده در امور کشاورزی هستند محسوس است.

این مراسم با شماره ۲۲۲۸ در فهرست میراث معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است.