کیفیت هوای نهبندان در وضعیت خطرناک قرار گرفت

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: براساس شاخص لحظه‌ای وضعیت کیفیت هوای شهرستان نهبندان امروز (چهارشنبه) در وضعیت خطرناک قرار گرفت.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان، اسدالله حاتمی روز چهارشنبه افزود: با توجه به شاخص لحظه‌ای (ساعت ۱۱ امروز) کیفیت هوا در شهرستان نهبندان با شاخص ۵۰۰ در وضعیت خطرناک است.

وی گفت: همچنین کیفیت هوای شهرستان سرایان با شاخص ۱۰۲ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی عنوان کرد: هنگام آلودگی هوا افراد دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی همچنین کودکان و سالمندان از حضور در فضای باز و تردد غیر ضروری خودداری کنند.

وی با بیان اینکه بیش از یک سوم مساحت استان خراسان جنوبی جزو کانون‌های داخلی گرد و غبار است گفت: اگرچه کانون‌های گرد و غبار در سطح استان پراکنده‌ است ولی شدیدترین کانون‌ها در مناطقی از شهرستان‌های زیرکوه، درمیان، سربیشه، نهبندان، قاینات، طبس، بشرویه، فردوس و سرایان شناسایی شده است.

براساس داده‌های ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا شاخص از صفر تا ۵۰ خوب، ۵۰ تا ۱۰۰ سالم، ۱۰۰ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۵۰ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمامی افراد است همچنین شاخص ۲۰۰ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و ۳۰۰ به بالا در حد خطرناک است.

رئیس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی امروز از صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی برای وزش باد شدید تا خیلی شدید همراه با خیزش گرد و غبار در این استان خبر داد.

جواد نخعی افزود: با تشدید اختلاف فشاری در سطح زمین و تقویت بادهای ۱۲۰ روزه از امروز تا اواخر وقت جمعه به تناوب وزش باد شدید تا خیلی شدید، خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و دید افقی در استان قابل پیش‌بینی است.

وی گفت: همچنین طوفان گرد و خاک به ویژه در شرق استان و شمال شهرستان‌های طبس و بشرویه می‌تواند منجر به ایجاد خسارت شود.