50 درصد از پرونده‌ها در دادگستری شهرستان خوسف منجر به سازش می‌شود

دادستان شهرستان خوسف : پنجاه درصد از پرونده‌ها در دادگستری شهرستان خوسف منجر به سازش می‌شود ،و این نگاه متعالی و انسانی مردم این شهرستان را نشان می‌دهد.


  گزارشی از :حمید رضا تاکی


سید مصطفی جلالی طی گفتگویی به مناسبت هفته قوه قضاییه با خبرنگار  پایگاه خبری بازتاب خراسان ،اظهار داشت : امروز دستگاه قضا جمهوری اسلامی ایران مأمن و پناهگاه خیلی از مظلومانی که در داخل و خارج از کشور مورد تعدی و تجاوز قرار می‌گیرند شده‌است ، و امروزه مردم رضایت نسبی از دستگاه قضا دارند چون سرلوحه‌ی و اهداف دستگاه قضا برخورد با کسانی که مخل نظم امنیت هستند ،امروز اگر یک اتفاق و یک حادثه یک جرمی در کشور اتفاق می افتد این طیب خاطر برای مردم وجود دارد که به سمت دستگاه قضا بیایند .

دادستان شهرستان خوسف افزود : با مدیریت رئیس دستگاه قضا در کشور و همکاران در استان خراسان خراسان جنوبی یک نگاه پدرانه‌ای که نسبت‌به این دستگاه دارند ، برخورد و مبارزه با مفسدین اقتصادی ،کسانی که مخل نظم و امنیت جامعه هستند .

وی اظهار داشت : خط قرمز دستگاه قضا برخورد با افرادی که مخل نظم ،امنیت و آسایش جامعه هستند و برای مردم ناامنی ایجاد می‌کنند ، مبارزه با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر است ، همانطور که امروزه شهرستان خوسف یکی از مسیرهایی است که اشرار مواد مخدر تردد دارند و پرونده‌های مواد مخدر در اینجا شاید به نسبت بیشتر از پرونده‌های دیگر است ولی مبارزه و برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر این مجموعه همچنان ثابت‌قدم بوده است.

سید مصطفی جلالی اشاره ای به نگاه دستگاه قضا در مورد تکریم ارباب رجوع داشت و افزود :اصل بر این است که تکریم ارباب رجوع صورت بگیرد که واقعاً هم همینطور بوده است ،به عنوان مثال ،وقتی یک شاکی مشکلی دارد و سن وی بالاست، می خواهد و به این مجموعه مراجعه کند ،در اینصورت قاضی این مجموعه به  محل سکونت وی مراجعه می کند و در آنجا شاکی اظهاراتش را بیان می کند .

دادستان شهرستان خوسف ،در بحث دادرسی های الکترونیکی بیان داشت : دادرسی های الکترونیکی رفت‌وآمد مردم را به مرجع قضایی کم می کند، و این از خدمات قوه قضاییه به برکت این انقلاب خون شهداست.

سید مصطفی جلالی در مورد پرونده‌های صلح و سازش افزود : درشهرستان خوسف این نوع پرونده‌ها قریب به پنجاه درصد منجر به سازش می‌شود ،و این نگاه متعالی و انسانی مردم این شهرستان را نشان می‌دهد ، هم می توانند این نقش گذشت که یک نقش بزرگی در اسلام هست ، که مردم جامعه را به آرامش می رساند ،و همه همکاران ما در بحث سازش خیلی ثابت‌قدم هستند .

وی افزود :یکی از اقدامات مثبت دیگر در دادگستری شهرستان خوسف که در در استان هم سرآمد است ،مجازات‌های جایگزین حبس می باشد ،یعنی امروز وقتی قانون برای مجرمی سه سال حبس تعیین کرده‌است و قاضی هم باید برای مجرم حبس  مطرح کند ، ولی ازآن مجازات‌های جایگزین حبس از ارفاق های قانونی استفاده می‌کند به‌جایی که مجرم برود در زندان از خانوادش دور باشد و جایی که تبعاتی که در زندان وجود دارد قاضی آن مجرم را محکوم می‌کند ، که آن فرد ، به بهزیستی خدمات عمومی ارائه بدهد ،و همچنین به منابع طبیعی در کمیته امداد و از طرفی چندین درصد پرونده‌های در بحث مواد مخدر مطرح است بجای حبس ،پنج سری جهیزیه برای جوانانی که از نظر مالی مشکل دارند اقدام بشود ، و یا فردی مزرعه و درخت کسی آسیب زده  محکوم شده که نهالی را قرض کند ، ویامجرمی که به تهیه پنجاه بسته آموزشی در اختیار کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست قرار بدهد  .

سید مصطفی جلالی در پایان افزود : مجازات‌های جایگزین حبس در شهرستان خوسف در سطح استان سرآمد این مباحث است ،و دستگاه قضا به‌دنبال این نیست که مجرم را محبوس کند بلکه بدنبال این هست که برای مجرم هم متنبع را در پی داشته باشد و  بنحو صحیح از این مجازات جایگزین حبس استفاده کرد .