// ۲۱ فروردين ۰۲ ، ۰۴:۳۸
طنین ندای «بک یا الله» در بارگاه رضوی + عکس

نوای «بک یا الله» و «الغوث، الغوث» یکشنبه شب و در نخستین شب قدر ۱۴۰۲ در سرزمین خورشید و در جوار بارگاه منور رضوی طنین انداز شد


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، در شبی که از هزار شب برتر است، شبی که از عرش الهی انا انزلناه بر فرش زمین نازل شد، سرنوشت آدمی مقرر می شود، چنانچه هشتمین خورشید آسمان امامت فرمودند: همه چیز از خیر و شر، ضرر و منفعت و روزی و مرگ افراد در آن شب برای انسان مقرر می‌شود؛ به‌خاطر همین است که به آن لیله القدر می‌گویند.

در این شب دستان خلق به سمت پروردگارشان دراز است و با دعا، استغفار و تعرض از خدای خویش می خواهند بهترین سرنوشت را برایشان رقم زند.

حرم مطهر ملائک پاسبان رضوی در این شب میعادگاه عاشقان و شب زنده دارانی بود که در شب قدر و شب ضربت خوردن مولای متقیان حضرت علی (ع) تا سپیده دم به راز و نیاز پرداختند و نوای «سبحانک یا لااله الا انت الغوث الغوث خلصنا من النار یارب» در صحن و سرای این بارگاه طنین انداز شده بود.

صحن پیامبر اعظم (ص) کانون آیین احیای شب نوزدهم ماه رمضان بود که با قرائت کلام الله مجید و دعای جوشن کبیر آغاز شد و پس از آن زائران و مجاوران با مرثیه سرایی توسط ذاکر و مداح اهل بیت حاج احمد واعظی به سوگ حضرت علی (ع) نشستند.
طنین ندای «بک یا الله» در بارگاه رضوی

پس از آیین سوگواری و مداحی نیز نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به ایراد سخنرانی پرداخت.

آیت الله سیداحمد علم الهدی اظهار کرد: شب قدر آیین تشریفاتی نیست، بلکه جدی‌ترین مساله در زندگی است، زندگی برای انسان دریای قیر است و آینده آن قابل دیدن نیست، از این رو همه عرصه‌های زندگی با اضطراب و ندانم کاری همراه است و در مقام دفع این اضطراب و نگرانی انسان باید به منبع قدرت وابسته باشد.

وی اضافه کرد: پول، قدرت و مقام خود در زندگی مولد اضطراب است، غیر از خدا منبع وابستگی وجود ندارد و بزرگترین عامل وابستگی به خدا نیز وسیله و واسطه ای است که شب قدر فرصتی برای تبدیل جدایی ها و انفصال ها به حبل الله و جریان اتصالی بین بنده و خدا است.

آیت الله علم الهدی افزود: از حضرت علی (ع) به خدا نزدیکتر و بالاتر کسی نیست، مولای مومنان در مقام عبودیت از هر کسی مقرب تر است البته همه اهل بیت (ع) در موقعیتی قرار دارند که کسی بالاتر از آنها نیست و کسی نیز نمی‌تواند برای رسیدن به مقام آنها طمع کند و طبق گفته امام سجاد (ع) هیچ کس در بندگی خدا به مقام امیرالمومنین (ع) نرسیده است.

امام جمعه مشهد ادامه داد: در فعالیتها در خیلی موارد رشته اتصالی ما با خدا قطع شده اما شب قدر فرصتی است که بواسطه حضرت علی (ع) می توان به خدا نزدیک شد، شهادت حضرت علی (ع) فقط ضربت شمشیر نبود بلکه بر اثر ضربت زهرآلود شمشیر از شب نوزدهم تا روز بیست و یکم ماه رمضان، بدن آن حضرت غرق در درد و التهاب بود و تحمل آن درد صبری نیاز داشت که این شهادت را متفاوت کرد.

اشکهای جاری بر گونه ها حین توسل و تمسک به قرآن و اهل بیت (ع) در آیین قرآن بر سر و فریاد «بک یا الله» معنویت این فضای ملکوتی را دوچندان کرده بود.

در پایان آیین معنوی امشب نیز زائران و مجاوران مصحف شریف را بر سر گذاشتند و پروردگار را به حق قرآن و پیامبر اعظم (ص) قسم دادند تا بهترین تقدیر را برایشان مقدر فرماید.

طنین ندای «بک یا الله» در بارگاه رضوی

آیین شب قدر برای زائران غیرایرانی آذری زبان، اردو زبان، عرب زبان و فارسی زبانان غیرایرانی نیز در حرم رضوی برگزار شد.

همچنین آیین احیاء شب‌های قدر حرم مطهر رضوی برای نخستین بار با ۳۵ دوربین تصویربرداری شد و همزمان با برگزاری آیین احیاء، شبکه‌های مختلف سیما با پوشش کامل و همچنین پخش بخش‌هایی از این برنامه بزرگترین اجتماع شب قدر در جهان اسلام را به تصویر کشاندند
طنین ندای «بک یا الله» در بارگاه رضوی