اجرای طرح استاندارسازی اماکن اقامتی و پذیرایی شهرستان طبس

طبق مصوبات ابلاغ‌شده توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، تمام تأسیسات گردشگری باید گواهی درجه‌بندی و استانداردسازی دریافت کنند.


  گزارشی از حمید رضا تاکی



محمد عرب رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس در گفتگویی با خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان ، ضمن بیان این مطلب افزود: در راستای آیین‌نامه ایجاد، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری و نظارت بر فعالیت تأسیسات گردشگری و با توجه به لزوم استاندارسازی و افزایش سطح کیفی خدمات‌ ارائه شده به مسافران و گردشگران، بیش از 30 واحد اقامتی و پذیرایی شهرستان طبس پس از بازرسی و بررسی توسط کارشناسان مربوطه ، گواهی درجه‌بندی و استانداردسازی دریافت خواهند کرد. این طرح با هدف ارائه خدمات مطلوب و تطابق هر چه بیشتر خدمات با انتظارات و نیازهای گردشگران اجرا می شود.
عرب ادامه داد و افزود : فرآیند استاندارسازی توسط شرکت هفتواد کویر انجام می شود و تأسیسات قبل از دریافت گواهی کیفیت خدمات، درجه‌بندی و استانداردسازی، در حوزه‌هایی از قبیل حوزه خدمات، تجهیزات، مدیریت، نیروی انسانی، ایمنی، بهداشت، فنی و تأسیسات مورد بررسی کارشناسی قرار می‌گیرند و پس از تأیید کارشناسان و بازدیدهای نهایی، در کمیسیون درجه‌بندی استان درجه قطعی هر واحد صادر می‌شود.
عرب گفت: قیمت خدمات واحدهای گردشگری بر اساس ستاره و کیفیت خدمات تعیین می‌شود و استاندارسازی واحدهای گردشگری علاوه بر ارتقاء کیفیت خدمات تأسیسات گردشگری به رضایت مشتریان منجر می‌شود.


رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس ، ضمن تشکر از توجه ویژه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در خصوص انجام فرایند استانداردسازی و حضور شرکت عامل در شهرستان افزود: بیش از این 5 رستوران شهرستان توسط شرکت سروستان استانداردسازی و گواهینامه استاندارد کیفیت خدمات گردشگری دریافت نموده اند و در این مرحله هتل های شهرستان ، تعداد از واحدهای بوم گردی و رستوران های باقی مانده ، شامل فرآیند استانداردسازی شده اند.
عرب همچنین گفت: نبود آموزش و ارزیابی لازم در حوزه گردشگری موجب می شود که بافت سنتی اماکن و مناطق طبیعی و یا آثار باستانی مناطق گردشگری ما کارکرد خود را از دست بدهد لذا مدیران و کارکنان تاسیسات گردشگری شهرستان موظف به ارتقاء خدمات با بهره گیری و احترام به فرهنگ بومی و کهن شهرستان ، شرکت در دوره های مختلف آموزشی و استفاده از تمام ظرفیت ها و پتانسیل های موجود هستند ، گردشگری صنعتی است که با لایه ذهنی و روانی مخاطب درگیر است و به نوعی نوع رفتار نیروی انسانی جزئی از فرایند ارائه خدمات محسوب می شود.

بازدید رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس از روستاهای حلوان و پیرحاجات

محمد عرب رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس از روستای هدف گردشگری پیرحاجات ، روستای حلوان و کویر زیبایی حلوان و تعدادی از واحدهای اقامتی موجود و طرح های جدید متقاضی احداث و تبدیل به واحدهای اقامتی و پذیرایی در این  منطقه بازدید نمود.
عرب گفت: روستای «پیرحاجات» یکی از روستاهای زیارتی -سیاحتی و ییلاقی شهرستان طبس است که در 110 کیلومتری شمال غربی طبس و در مسیر طبس به اصفهان قرار دارد. این روستا به دلیل وجود مزار تاریخی پیر حاجات و ییلاقی بودن منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آب و هوای روستا به علت واقع شدن در دامنه کوه «روضه» مطبوع می باشد و بسیار مورد توجه گردشگران و زائران از شهرها و استان های همجوار می باشد.


به گفته وی : این روستای زیبا یکی از ژئو سایت های زیبا واقع در ژئو پارک جهانی طبس است که علاوه بر قابلیت های گردشگری مذهبی ، دارای بافت و آثار تاریخی ، قلعه تاریخی و کشتزارها و باغات سرسبز و کوچه باغ های زیبا در کنار اقامتگاههای بوم گردی می باشد که چشمه آب گوارای نزدیک امامزاده بر زیبایی این منطقه افزوده و زائران و گردشگران زیادی این روستای زیبا را بعنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند.


عرب همچنین در بازدید از روستای زیبای حلوان که با توجه به نخلستان های خرما و معماری کویری اش از محبوبیت خاصی در بین گردشگران برخوردار است ، گفت :  قلعه حلوان که روستای قدیمی را بصورت کامل در خود جای داده، یکی از بزرگترین و باشکوه ترین قلاع کل منطقه طبس است. حلوان در ایام قدیم ۱۳ برج نگهبانی داشته که هم اکنون ۵ برج آن سالم است. خراسان جنوبی سرزمین های کویرهای رویایی است که کویر حلوان یکی از زیباترین کویرهای استان است. باتلاق های نمکی و رسی، دریاچه نمک خور و وجود گذرگاه های کم نظیری که از تلاقی کوه و ریگ دره ها در جنوب شرقی کویر پدید آمده است زیبایی هایی را در حلوان به تصویر کشیده است که شاید در نوع خود در کشور کم نظیر باشد ، ارتفاع تپه ماسه ای ها در بعضی نقاط بیش از 80 متر است. کویر حلوان که با شماره 570 در فهرست آثار طبیعی-ملی کشور به ثبت رسیده است در فاصله 90 کیلومتری شمال غربی شهرستان طبس واقع شده است.