لزوم صدور مجوز کولبری در مرزهای شرقی کشور

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: صدور مجوز صادرات کالا به‌صورت کوله‌بری و در قالب بازارچه موقت از مطالبات استان است که پیگیری می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، جواد اشرفی روز سه‌شنبه در نشست کمیته پایش تجارت خارجی استان اظهار داشت: یکی از مطالبات مهم استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی این است که مانند سیستان و بلوچستان، صادرات کالا به‌صورت کوله‌بری و در قالب بازارچه موقت به ما نیز اعطا شود تا گام بلندی در راستای توسعه تجارت استان برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته با اصلاح معابر غیررسمی موضوع کوله‌بری در استان ساماندهی شده است گفت: این امتیاز باید به خراسان جنوبی اعطا شود و در سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی نیز پیگیری خواهد شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: یکی دیگر از مواردی که باید در سفر آیت الله رئیسی به استان پیگیری شود، این است که برای توسعه تجارت خراسان جنوبی مشوق‌هایی لحاظ شود، ضمن اینکه کاهش تعهدات ارزی در موضوع صادرات نیز باید پیگیری شود.

وی افزود: با توجه به سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهور، ادارات کل صنعت، معدن و تجارت، گمرکات، اتاق بازرگانی، استاندارد و منطقه ویژه اقتصادی بیرجند درخصوص‌ راه‌های توسعه تجارت استان راهکارهای عملیاتی ارائه کنند تا با اجرایی شدن آنها چرخ تولید خراسان جنوبی بیش از پیش بچرخد.

اشرفی توجه نکردن به برندسازی را از مشکلات استان برشمرد و گفت: باید در زمینه برندسازی و معرفی نشان‌های تجاری قابل برای محصولات خراسان جنوبی اقدامات لازم صورت گیرد.

وی تصریح کرد: بخش تجاری استان برای توسعه صادرات خراسان جنوبی باید بازارپژوهی در بازارهای هدف صادراتی را در دستور کار خود قرار دهد و بر مبنای علم بازاریابی در این زمینه رفتار کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: موضوع آزمایشگاه و چرایی وجود آزمایشگاه‌های بخش خصوصی در استان باید به‌طور ویژه مورد بررسی قرار گیرد و راهکار مناسب در خصوص آن ارائه شود.

وی افزود: مدیریت استان در راستای توسعه صادرات خراسان جنوبی از هر پیشنهاد سازنده استقبال می‌کند لذا پیشنهادات این جلسه برای بررسی و تصویب در جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان مطرح می‌شود.

اشرفی با تاکید بر اینکه در صادرات محصولات استان نباید کوتاهی کنیم متذکر شد: اگر برای صادرات محصولات خراسان جنوبی برنامه‌ریزی درست و منطقی نداشته باشیم، در آینده نزدیک شاهد صادرات آنها از دیگر نقاط کشور خواهیم بود.

وی تاکید کرد: باید مجموعه‌ای از پیشنهادات عملیاتی در حوزه توسعه تجارت استان، در سفر آتی رئیس جمهور یا مدیران سازمان توسعه تجارت ایران ارائه شود و در این زمینه از تولید محتوا خارج شده و راهکار عملیاتی ارائه کنیم.

خراسان‌ جنوبی ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و ولایت فراه و گمرک ابونصر فراهی در افغانستان هم‌مرز با شهرستان سربیشه در خراسان‌ جنوبی است.

این استان در شهرستان‌های سربیشه، نهبندان، زیرکوه و درمیان چهار بازارچه مرزی دارد که فعال‌ترین آنها در سال‌های اخیر مرز رسمی ماهیرود بوده و سومین معبر رسمی ایران با افغانستان در شرق کشور است.

فعال‌سازی سه بازارچه‌ مرزی دیگر خراسان جنوبی در دستور کار دولت سیزدهم و مدیریت استان است به‌طوری که بازارچه یزدان در شهرستان زیرکوه شهریور پارسال به‌صورت خرده‌فروشی فعال شد.